Hoe noem je een vrouw die als man verkleed?

Een man die zich als vrouw kleed noemd men een travestiet.
Maar ik heb geen idee hoe je een vrouw noemd die als man verkleed. Bestaat hier een Nederlands woord voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Noem de persoon gewoon travestite ter onderscheiding van travestiet.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=travestite
Inekez1
6 jaar geleden
Dat is sterk afhankelijk van de intentie die de vrouw daarmee heeft, en ook wel afhankelijk van wat in de culturele omstandigheden gebruikelijk is. In Nederland zijn tegenwoordig heel veel vrouwen die 'mannenkleren' dragen, al was het maar omdat dat veel praktischer is, maar dat zijn echt niet allemaal travestieten! Het is ook de vraag wat je verstaat onder 'als man verkleed'? Veel casual mannenkleding is tegenwoordig ook heel normaal voor de wat stoerdere vrouw. Een vrouw in spijkerbroek, t-shirt, met stevige bergschoenen en zonder make-up of oorbellen is naar mijn idee nog lang geen travestiet. En een man in een overhemd met roze bloemetjes print ook niet. Een man in een galajurk, op hoge hakken, met make-up en een pruik, dat dan duidelijk wel. Dus in de meeste gevallen noem je een vrouw in mannenkleren gewoon een vrouw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat niet om kleden, maar de nadruk op 'verkleden', dat is de essentie van de vraag. Als ik in mijn bergen loop, stoer gekleed met klimbroek, karabiners en bergschoenen ziet niemand mij als travestito of als una travestita.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tomboy. Zo Nederlands als Coca-Cola of Hamburger . Een Tom boy is een vrouw die zich mannelijk gedraagt vaak een pak aanheeft . Mogelijk is er nu een modernere naam
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Kapperkort, dat u dat woord kent, stamt uit 1570
http://www.etymonline.com/index.php?search=tomboy&searchmode=none
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Joan of ik in 1570 daar al mee bekend was nee toen speelde ik nog met blokken . Het is een aanduiding die ik mogelijk in de tijd van de Roxy heb opgevangen. Maar er was een Franse film een jaar of 6 terug met die naam dacht ik . Of ik de film in de bioscoop of op een festival of heb gezien . Mogelijk is het straat taal maar ook zeker in Nederland gebruikt .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter aanvulling van travestiet. Een dragqueen als travestiet performer; de vrouwelijke performer wordt dan 'dragking' genoemd.

Antwoorden (1)

Bij een vrouw in mannenkleding spreekt men van travesti.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Travestie_(gender)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Een vrouw in mannenkleding noemt men een travesti, ook wel travestite.
Vaak zijn het vrouwen die een androgynische levenswijze als een alternatieve levenswijze zien. Geschlechtswandel ohne Grenzen
Die androgynische Idee des Lebens van
Johanna Kamermans