waarom hanteert Landal geen bedenktijd?

Landal Parks hanteert het volgende:
Landal GreenParks wijst u erop dat reserveringen die u maakt wettelijk definitief zijn. Een herroepingsrecht (de zogeheten bedenkperiode) van 14 dagen, is niet van toepassing op de overeenkomsten die u sluit met Landal GreenParks.

Waarom is de wet niet van toepassing op de overeenkomst met Landal? Ik snap het als je een last-minuten hebt.

6 jaar geleden
10.4K
erotisi
6 jaar geleden
vermoedelijk heeft dat te maken met de beperkte aanwezigheid van het product en de onafhankelijkheid van tijden. De meeste produkten daar zijn er oneindig van en of je nu een stoel koopt 1 of 2 maanden later maakt niet zoveel uit dat is wel zo voor een vakantie die niet zomaar uitgesteld kan worden of er eventjes een huisje bijbouwen..
paulus811
6 jaar geleden
Voor vliegtickets geldt het ook niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een reservering kan óók de term zijn voor een bindende overeenkomst waarbij een plek moet worden vrijgehouden, met name bij reizen en overnachtingen. Het hangt dus van de branche af, en ook van de manier van presenteren, of een reservering bindend is. De algemene voorwaarden kunnen daarbij de doorslag geven, maar de enkele zin “Uw reservering is bindend” in de AV is niet genoeg. Als de reservering op de site nog geen contractsluiting is, dan kunnen algemene voorwaarden daar geen verandering in brengen. Net zoals in het omgekeerde geval van een bestelling die slechts een aanvraag zou zijn. Echter, deze wet kent een uitzondering voor vervoer en verblijf, en trouwens ook voor tickets voor concerten en dergelijke. Bestel je dus een vliegticket of boek je een hotel via internet, dan kun je via deze regeling dus niet opzeggen of annuleren. En juist in die branches is de term “reservering” verwarringwekkend genoeg veel in gebruik voor zowel een vrijblijvende tijdelijke claim als een definitieve toezegging dat je gaat.
https://blog.iusmentis.com/2013/04/09/wanneer-is-een-reservering-nu-juridisch-bindend/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi, Landall Green Parks maakt o.a. legaal gebruik van de uitzonderingen die genoemd worden onder punt 49 van de
Richtlijn 2011/83EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011.

Het beste antwoord

Op 25 oktober 2011 is de richtlijn 2011/8 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende consumentenrechten tot stand gekomen (hierna te noemen de richtlijn consumentenrechten). Deze richtlijn is als een implementatiewet in het Burgerlijk Wetboek 6, Titel 5, Afdeling 2B geïmplementeerd. – Verbintenissenrecht.
Deze implementatiewet richtlijn consumentenrechten (in de volksmond Wet koop op afstand genoemd) trad op 13 juni 2014 in werking.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2017-03-10#Boek6_Titeldeel5
De Koop de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Buiten deze wet vallen:
1. Reisovereenkomsten;
2. Koop van onroerend goed;
3. Financiële diensten;
4. Internetveilingen.

Onder punt 1. reisovereenkomsten vallen ook reserveringen van hotels, campings, vakantiewoningen e.d.
Zie onder Afdeling 1. Algemene Bepalingen, vanaf artikel 213 en verder.

U kunt bij een hotelreservering of reisovereenkomst verzoeken om een optiecontract. Hierin zijn alle condities al vastgelegd. Het is een verzoek en geen recht. Het is de ondernemer van de accommodatie die het bepaalt en ook de periode waarbinnen men
nog gratis kan annuleren.

Landal Green Parks hanteert wel degelijk bedenktijd, al is deze beperkt.
Zij bieden namelijk de mogelijkheid een optie te nemen op een reservering. Deze blijft vierentwintig uur geldig. Na het verstrijken van de eindtijd wordt de optie automatisch een definitieve reservering en wordt er een bevestiging gestuurd. Ook hier geldt: een optie nemen via Internet op de reservering is niet mogelijk.
Voor het maken en weer laten vervallen van een optie moet men telefonisch contact opnemen met het Contact Center, (€ 1 per gesprek + de gebruikelijke belkosten).

Toegevoegd na 24 minuten:
Voor uitzonderingen op het herroepingsrecht zie punt 49 en onderj Artikel 3 Toepassingsgebied punt 3 en verder van Publicatieblad van de Europese Unie Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad
https://www.eerstekamer.nl/eu/documenteu/pb_eu_l304_richtlijn_2011_83_eu/f=/viutfi39brtv.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Dank je
Thecis
6 jaar geleden
Thnx!

Andere antwoorden (1)

Bij een vakantieboeking is de wet " koop afstand" niet van toepassing .

----Als je via internet een vliegticket, een reis of een hotel hebt geboekt, heb je niet het recht om binnen 14 dagen kosteloos te annuleren. De wet koop op afstand geldt niet voor logies, vervoer, restaurantdiensten of vrijetijdsbesteding die je afspreekt op een vaste datum.---

Toegevoegd na 1 uur:
Na de min heb ik het nog even nagekeken..
Ook de consuwijzer zegt :

—-Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.——-

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Na de min heb ik het nog even nagekeken..
Ook de consuwijzer zegt : ---Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd: reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen. ----- https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Thecis
6 jaar geleden
Dank je