Is een gesteriliseerde poes nog interessant voor (ongecastreerde) katers?

Deze vraag houdt me al een tijd bezig. Als mijn gesteriliseerde poes buiten is geweest likt ze langdurig aan haar 'edele delen'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze te pakken is genomen door een bewonderaar :)

En als dat het geval is, zou ze er dan plezier aan beleven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Erna55
6 jaar geleden
Poezen likken zich vaak aan hun kont. Dit doen ze om zich te wassen . Het heeft niets met paring te maken.

Het beste antwoord

Een gecastreerde (want dat is het) poes is seksueel niet interessant meer voor ongecastreerde katers, tenzij er iets fout is gegaan bij de castratie van de poes. Een heel enkele keer komt het voor dat er een stukje van de eierstok achterblijft, waardoor de poes hormonen blijft produceren. Mocht dat het geval zijn dan merk je dat in de meeste gevallen vrij snel, omdat de poes nog steeds krols wordt.

Poezen beleven sowieso geen plezier aan de paring, maar ze volgen blind hun hormonen. De kater heeft weerhaakjes aan de penis, die bij terugtrekken pijn bij de poes veroorzaken: het is niet voor niets dat de kater meteen na de paring weg moet wezen om een oplawaai te voorkomen. Door deze pijn heeft de poes een eisprong. Ze kan dan ook drachtig zijn van verschillende katers.

Dat je poes zich likt komt omdat katten erg zindelijke dieren zijn die zich graag goed schoon houden. Vermoedelijk heeft ze zich buiten ontlast, en maakt ze thuis, veilig in haar kernterritorium, haar toilet. Overmatig likken aan de geslachtsdelen is reden voor een dierenarts bezoek want heeft een medische oorzaak. Dat kan variëren van ontstoken anaalklieren tot baarmoederontsteking en van alles daar tussenin.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Een mooie biologie-les Rieneke. PLUS
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wou ook mijn complimenten geven aan Rieneke voor haar kennis en prachtige uitleg over alles wat met katten te maken heeft. Plus!
Rieneke1
6 jaar geleden
Dank dames :) Katten zijn m'n passie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook bedankt, Rieneke!