Geniet lekker van je rokertje maar hou alsjeblieft rekening met onze buren. Hou met d of dt?

We hebben een discussie, de volgende zin staat gegeven. Moet hier een d of een dt komen(hou?
Geniet lekker van je rokertje maar hou alsjeblieft rekening met onze buren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Ivana
7 jaar geleden
Gebiedende wijs is zonder t. Dan neem je alleen de stam van het werkwoord. Werkwoord: houden, stam is houd.
Antoni
7 jaar geleden
Off topic: wat er nu precies wordt gevraagd van de rokers is mij niet (meteen) duidelijk. Gaat het om geluidsoverlast? Persoonlijk zou ik de tekst aanpassen en duidelijker maken. Voor mensen die deze tekst overdag lezen, is het verder ook een ietwat eigenaardig verzoek. Overigens zie ik dat het bordje al is bevestigd aan de muur of deur. Je kan er dus ook voor kiezen het gewoon zo te laten zitten, want zowel "hou" als "houd" is correct.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, dit bordje hangt in het rokerspoortje van Biercafé De Natte in Alphen aan den Rijn.
Het verzoek is duidelijk voor de rokers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht het bordje dit lezen: Beste lieden, rookt gezellig tezamen, maar houdt rekening met onze buurt! A.D. 1952 De Natte. Was het wel goed geweest. Toen was gebiedende wijs meervoud namelijk wel met een "t" achter de stam. Dit bordje is echter nieuwer en daarnaast gebiedende wijs enkelvoud.

Het beste antwoord

Een D

Geniet lekker van je rokertje maar houd alsjeblieft rekening met onze buren.

Geniet lekker van je rokertje maar loop stilletjes weer terug.
of
Geniet lekker van je rokertje maar loopt stilletjes weer terug.

Als het goed is zeg je dan "loop" dus zonder t, net als houd zonder t.

Hou is overigens ook gewoon correct.

Toegevoegd na 9 minuten:
De verwarring kan komen door deze uitzondering:

Loopt u alstublieft bij terugkeer niet door het grind.
Houdt u alstublieft rekening met de buren.

Zie ook de link onder "bijzonderheid".

Toegevoegd na 1 dag:
Voor diegenen die twijfelen over meervoud en enkelvoud (het is duidelijk enkelvoud maar toch). Ook in de meervoudsvorm is het zonder T waar dat vroeger anders was.

Makkers staakT uw wild geraas. De T in de zin is niet de enige aanwijzing dat het een oude zin is. Lees ook de link wordt/wordt lid van taaladvies.

Toegevoegd na 1 dag:
https://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/611043/sinds-spellings-grammaticawijziging-gebiedende-wijs

In de reactie zegt men dat dit rond 1960 veranderd zou zijn. Mensen die rond die tijd op school zaten en ervoor kunnen het anders geleerd hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
https://onzetaal.nl/taaladvies/word-lid-wordt-lid-van-onze-taal

Aansporingen als 'Wordt lid!' en 'Houdt afstand!' komen nog weleens voor, maar de meervouds-t is hier niet te verdedigen. Want waarom zou je bij maken en nemen geen t toevoegen (Maak deze sommen jongens!; Neem allemaal lekker een koekje!), en bij worden en houden wel? Dat de stam van maken en nemen niet op een d eindigt, en die van worden en houden wel, doet er niet toe. Vervoegingsregels gelden voor alle werkwoorden. En tegenwoordig geldt de regel: de gebiedende wijs is gelijk aan de ik-vorm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het gaat hier duidelijk om meer dan een persoon. Gebiedende wijs meervoud van houden is houdt. Als je daar toevallig alleen staat, kun je verwachten dat je niet zoveel herrie maakt. Waarschijnlijk is dus het meervoud bedoeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord dat je wist dat zou komen :D. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/wordt_word_lid/ Antwoord
Nee. Zowel in de gebiedende wijs enkelvoud als in de gebiedende wijs meervoud schrijven we alleen de stam van het werkwoord, dus: word lid en lever nu uw bijdrage. Toelichting
In het Nederlands wordt tegenwoordig geen onderscheid meer gemaakt tussen de gebiedende wijs enkelvoud en de gebiedende wijs meervoud. In het meervoud kwam er vroeger een -t achter de stam van het werkwoord: Komt allen tezamen. Tegenwoordig wordt de gebiedende wijs enkelvoud (zonder -t) ook gebruikt wanneer het bevel aan meerdere personen gericht is: Ga nu maar slapen, kinderen. De vorm met -t is verouderd. Ik weet niet wanneer deze regel veranderd is, maar 30 jaar geleden vond ik het al vreemd dat men zong: makkers staakt uw wild geraas. Toen was het al niet meer van de tijd om een t achter de gebiedende wijs te plakken. "Het gaat hier duidelijk om meer dan een persoon." Geniet lekker van >je< rokertje Dat is ook niet echt het geval. Ik wilde ook eerst nog wat zeggen over meervoud en de oude spelling totdat ik ervan overtuigd was dat het om enkelvoud ging. Een min dus omdat het antwoord fout is in meerdere opzichten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat 'Onze Taal' hierover zegt is niet juist. De gebiedende wijs onvoltooid tegenwoordige tijd enkelvoud is gelijk aan de stam van het werkwoord. Bij onregelmatige werkwoorden zou er een afwijking kunnen zijn. Bij zijn worden veel vormen van wezen gebruikt.
Daarnaast betekent het gebruik van je niet dat het enkelvoud is:
Na de wedstrijd moeten jullie wel je bal inleveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wat ‘Onze Taal’ hierover zegt is niet juist."
Ja dat is makkelijk discussiëren.. Toon eens aan dan dat gebiedende wijs meervoud tegenwoordig nog stam+t is. Dan praten we verder. Kom eens met bronnen die hoger aangeschreven staan dan "Onze Taal". "De gebiedende wijs onvoltooid tegenwoordige tijd enkelvoud is gelijk aan de stam van het werkwoord."
Juist dat zeggen we allebei dus ik snap niet waarom je dit zegt. "Bij onregelmatige werkwoorden zou er een afwijking kunnen zijn. Bij zijn worden veel vormen van wezen gebruikt."
Ja vast, maar wat wil je er mee zeggen? Daarnaast betekent het gebruik van je niet dat het enkelvoud is:
Na de wedstrijd moeten jullie wel je bal inleveren. Hier kan je jullie zeggen voor je. Dat gaat niet in de zin die in de vraag staat. Maar die discussie is zinloos. Van mij mag je hem winnen en houden we het erop dat het zowel enkelvoud als meervoud kan zijn, of win je hem volledig. Gebiedende wijs meervoud is stam (zonder t). Als dat niet zo is moet je met een bron komen. Ik ben bang dat je onderwijs hebt genoten voor 1960 of uit boeken voor die tijd. Ondertussen zie je enkel nog gebiedende wijs (stam +T) in de vorm die jij kent in ouderwetsch taalgebruik, in staande uitdrukkingen. Of in de uitzondering wanneer u direct achter de persoonsvorm komt.