Kunnen katten door hun mond ademen?

Mensen kunnen door de mond ademen. Handig als je neus verstopt zit, of als je zo hard sport dat je niet meer voldoende lucht krijgt wanneer je alleen door de neus ademt.

Kunnen katten ook door de mond (bek) ademen?

Aan de ene kant denk ik van wel, want katten kunnen miauwen, en ik vermoed dat ze dat geluid maken door lucht vanuit de longen via hun "miauwbanden" en hun bek naar buiten te leiden. Ook kunnen katten blazen, en dat doen ze via de bek.

Aan de andere kant lijkt het erop dat ze dat niet kunnen. Ik heb één van onze katten tijdens het knuffelen wel eens ademnood bezorgd door zijn neus af te sluiten. Toen ik daarna probeerde of het echt zo was door expres beide neusgaten af te dekken met een vinger, kreeg de kat duidelijk ademnood, maar kwam hij niet op het idee zijn bek te openen om lucht te krijgen.

Dus kan een kat nu wel of niet via de bek ademen?
--  Zo ja, waarom doet hij het dan niet wanneer de neus afgedekt is?
--  Zo nee, hoe kan hij dan miauwen en blazen?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Biologie
10.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
ik heb een oververhitte kat wel eens zien hijgen met de bek open en tong uit de bek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook katten zijn wel eens verkouden, tja en hoe adem je dan?

Het beste antwoord

Ja katten kunnen door hun mond ademen, en bij gelegenheid doen ze dat ook.
Als ze iets bijzonder interessants ruiken, dan ademen ze via de mond in. Op die manier wordt de ingeademde lucht langs hun vomeronasaal orgaan (orgaan van Jacobson) geleid, waardoor ze de geuren tevens kunnen proeven. Ze trekken hier een apart bekkie bij: het wordt flehmen genoemd.

Ook katten in ademnood door hartfalen. astma, ernstige niesziekte, extreme stress enzovoort ademen/ hijgen door de bek.
Rieneke1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katten kunnen door hun neus en mond ademhalen, maar ze gebruiken eigenlijk alleen maar hun neus.
fremar