Moet ik Amerikaanse Dollars meenemen naar Cuba omdat de Cubaanse mensen daar misschien erg blij mee zijn om Amerikaanse goederen mee te kopen?

Op Cuba worden nog steeds bijna alle Amerikaanse dingen geweigerd. Ik hoorde dat mensen in illegale winkels toch Amerikaanse spullen kunnen kopen. Schaars goed want dat hebben ze normaal niet in de winkels. Is het daarom slim om dollars mee te nemen om de lokale bevolking mee te betalen als je bij hen thuis mee eet bijvoorbeeld zodat zij daar weer schaars goed mee kunnen kopen? Of moet ik mijn Amerikaanse dollars maar beter thuis laten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet niks in Cuba, je mag er veel meer dan dat de USA het Westen wil doen geloven.
De luxere winkels waar men met CUC's, euro's of dollars kan kopen zijn niet illegaal.
Pinnen met creditcards is wel degelijk mogelijk, je betaalt wel veel extra. Pinnen kan niet met bankpassen.Wissel géén geld met personen op straat maar doe het altijd via legale kantoren.
Geef geen te grote fooien, dat voelt de Cubaan als een belediging, zij zijn namelijk niet zielig, geeft gewoon ongeveer 10%.
Een CUC voor als zij iets extra's voor je doen is natuurlijk welkom, hetzelfde wat men in Nederland doet.Ik had altijd een doos luxe stukjes zeep of toiletartikelen voor de kamermeisjes. Probeer in de zgn paladares te eten. het lijkt of men bij de mensen thuis mee eet. In werkelijkheid is dat niet zo, het zijn kleine restaurantjes aan huis. Betaal de mensen voor wat u het waard vindt en denk daarbij aan de Nederlandse prijzen.
Wat de veiligheid betreft: ik ben meerdere malen de aardbol rond gekluund, en heb mij nergens zo veilig en geliefd gevoeld als bij de vrolijke Cubanen, dag en nacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://royalcuba.nl/reisinformatie/eten-en-drinken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De laatste keren dat ik in Cuba was was de dollar juist favoriet .( 2005 ) Euro's ja maar veel liever de dollar . Officieel nee maar zelfs ver buiten Havanna in all in resorts wilde je een drankje moest er een $ bij . Anders kreeg je bijna mooi niks . In havanna let op de politie en de overal aanwezige zgn geheime politie kan je pakken als je iets met $ maar met een dollar bij hun in de hand of wat is er geen probleem . Komische taferelen bij bezoek aan hand gerolde sigaren fabriek terwijl de gids en bewaarder met je rond loopt op mogelijk afgesproken momenten lopen gids en bewaker even weg en Ps Ps you want to Buy . Lieve vrolijke mensen over het algemeen mooie natuur en heerlijke drankjes en overal dans en muziek . Leuk maar door en door corrupt land . Alleen prima als je ambtenaar , politie , of in het leger zit. De rest heeft helemaal niks nada . Of het moet via het illegale circuit . De situatie wordt wel nu beter . Ik ken wat mensen die oude gereedschappen en andere goederen daar na toe sturen . Er rijden daar ex Nederlandse bussen met plaatsnamen zoals leiden enz. Vraagt een Cubaanse chauffeur student mij Waar ligt buiten dienst in Nederland ik kan het niet vinden op de kaart . :) dus ja dollars waren en ik denk zijn de enige valuta die Cubanen toegang geeft tot luxe goederen . Maar anderen hebben mogelijk recentelijk andere ervaringen . Ik ben er 3 x onder wisselende omstandigheden geweest . In de rijke Russische tijd alles heel streng , in de tijd dat de Russische steun weg viel enorme armoede en schofterige overheid vele vluchtelingen op bootjes naar Florida en in het begin naar de opening Je mocht al wat meer als je maar wat dollars betaalde . Ps medische zorg is wel goed en toegankelijk voor bijna iedereen .

Antwoorden (1)

Nee daar heeft niemand wat aan.
Je moet de cuc hebben dit is de Cubaanse munt voor toeristen en voor de lokale bevolking om luxe artikelen te kopen die kan je alleen in Cuba krijgen overigens.
Dollars word trouwens ook 10% boete op gerekend bij het omwisselen blijft toch de vijand hè .
De cup de peso's voor de lokale kan en mag je als toerist niet eens in bezit hebben trouwens maar die heeft ook weinig waarde
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
+1. Helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en als je bij terugkomst in Europa de supermarkt in loopt zie je pas wat een idioterie aan consumptie het hier is. Tien soorten rijst en nog klagen dat je merk er net niet bijzit. Na een week ben je er weer aan gewend.