Mijn auto is kennelijk door een mobiele controlle geflitst, kan ik hierdoor mijn rijbewijs kwijtraken?

Vraag:* Mijn auto is door een mobiele controlle geflitst, kan ik hierdoor mijn rijbewijs kwijtraken?

Extra uitleg:
Bijna een jaar geleden kreeg ik post thuis met dat ik door een mobiele controlle geflitst was.
Er was ruim 50km/h te hard gereden en of ik wilde opbellen voor telefonisch verhoor.
Ik belde direct juridisch lokket en vertelde wat me overkomen was en dat ik die bewuste dag de auto helemaal niet had.
Ze raadde me af om op te bellen zodat ik telefonisch verhoord zou worden, in plaats daarvan moest ik schriftelijk bezwaar indienen, vragen om een foto, ijkingsrapport van de flitser en de bevoegdheid van desbetreffende agent.
Dit deed ik dus en ruim een maand later kreeg ik antwoord, ze hadden niet de gevraagde stukken, maar ze hadden het wel opgevraagd en ik zou daar wat van horen.
Bijna een jaar hoorde ik niks en begon ik te geloven dat er gewoon niks tegen mij was, ik had er tenslotte ook niet gereden!
Echter nu heb ik weer post, ik moet voorkomen!
Mocht ik niet gereden hebben, moet ik maar bezwaar maken.
Echter had ik dat al gedaan!
En de persoon waar de wagen die dag stond, heeft nog steeds niks gehoord van de officier!
Dit klopt toch niet???
Waarom niet gevraagde stukken meesturen en waarom niet effe natrekken of het klopt van wat ik zeg?
Ik vind het echt niet kunnen dat ik nu moet voorkomen en mijn rijbewijs ga kwijtraken.

Kan een rijbewijs wel zo ingevorderd worden, ook als er een dubbelganger is/was?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de Feitcode op de brief VM055 is dan betekent dat in ieder geval minstens twee maanden invordering van het rijbewijs zolang u niet hard kunt maken dat iemand anders debestuurder was.
Hier komt de boete nog bovenop, het bedrag staat niet vast, deze wordt door de OvJ bepaald met inachtneming van verschillende bijkomende factoren. Mijn inschatting is minimaal € 700,--.
Als de OvJ ervan kan uitgaan dat u wel weet wie de bestuurder was maar u minacht artikel 165 van de WVW door de naam niet bekend te maken riskeert u nog een bijkomende straf.
"Ze" hoeven niets na te trekken, u dient een officiële verklaring af te leggen ten overstaan van het OM of bij de rechter de zaak gaan uitleggen.
Uw vraag is meer iets voor de rubriek wetgeving.

Antwoorden (2)

"Als kentekenhouder bent u bijna altijd verantwoordelijk voor overtredingen met uw auto of motor. Beroep instellen omdat u ‘niet zelf reed’ heeft alleen zin als dit zonder uw toestemming gebeurde. En u het redelijkerwijs niet kon verhinderen."

Je neemt als eigenaar van de auto dus bewust een groot risico door de auto uit te lenen.

Met een geldboete is het over het algemeen zo dat die wordt opgelegd aan de eigenaar van de auto (de kentekenhouder). Als iemand anders heeft gereden, moet je dat onderling regelen dat diegene de boete betaalt. Bij een geregistreerde overtreding blijft die in principe wel op jouw naam staan.

Om niet zelf op te draaien voor deze overtreding, zul je zelf moeten bewijzen dat jij NIET hebt gereden. Bijvoorbeeld door te bewijzen (niet verklaren, maar onomstotelijk bewijzen) dat je die dag, op dat tijdstip, niet me je auto op die plek hebt kunnen rijden omdat je aantoonbaar ergens anders was. Een schriftelijke verklaring van degene die dan wel heeft gereden zou ook helpen.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- "Als kentekenhouder bent u bijna altijd verantwoordelijk voor overtredingen met uw auto of motor". Bijna altijd betekent: niet altijd, dus pas op, er zijn uitzonderingen.
Bij een snelheidsovertreding van meer dan 30km/uur krijgt de kentekenhouder een bestuurdersverklaring toegezonden.
Op grond van artikel 165 WVW is men verplicht om de naam en adresgegevens van de bestuurder door te geven. Vult men die niet in dan wordt de kentekenhouder als bestuurder gedagvaard. Alleen een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/u wordt voor maximaal vijf jaar geregistreerd in de justitiële documentatie.
Deze komt op naam van degene die als bestuurder wordt aangemerkt door het OM of door de rechter. Dat is niet automatisch de kentekenhouder of eigenaar van de auto. Een schriftelijke verklaring van degene die dan wel heeft gereden is geen aanrader. Hij hoeft zichzelf niet te beschuldigen en heeft het recht te zwijgen. Zolang de eigenaar van de auto beschikt over de gegevens van de lener neemt hij bij het uitlenen van de auto niet bewust een groot risico. Hij neemt hooguit een aanvaardbaar risico.
Telefonisch gehoord worden raad ik altijd af. Als men er niet op in gaat, komt er automatisch een schriftelijke uitnodiging om op het bureau te verschijnen om te worden gehoord. Een verhoor op het bureau is belangrijk omdat de verdachte het recht heeft zijn kant van het verhaal tot in detail te vertellen, in bijzijn van een advocaat.
Er zitten hiaten in uw verhaal. U zegt de foto’s opgevraagd te hebben. Een flitsfoto kan men (via DigiD) alleen opvragen als er een letter M op de brief staat. Staat er een
letter O op de brief dan dient u een formulier met uw gegevens op te sturen naar het CJIB. Bij opvragen van de foto dient me het fotofilmnummer op te geven, dat op de brief staat vermeld. Zonder dit nummer doet het CJIB niets. Dat ‘men’ de stukken op zou vragen moet u schriftelijk bevestigd hebben gekregen.Telefonisch worden zulke mededelingen niet gedaan.
Nu hebt u een brief gekregen met Feitcode VM055: strafbeschikking/Boete-eis ter zitting plus een eis voor onvoorwaardelijke OBM (=rijontzegging voor de duur van twee maanden). In de brief staat het fotofilmnummer en de instructie hoe u deze alsnog op kunt opvragen. Het bericht is een uitnodiging van de OvJ om op de zitting te verschijnen. U mag inderdaad verzet instellen en verklaren dat u niet achter het stuur zat.Dit moet binnen 14 dagen na dagtekening van de strafbeschikking.
Als u geen gehoor geeft aan de uitnodiging van de OvJ komt uw zaak automatisch voor de rechter. De OvJ moet ter zitting bewijzen dat de overtreding is begaan met de auto met het genoemde kenteken. De foto van de auto en het ijkingsrapport zijn er, dat staat als een paal boven water. Nu moet nog bewezen worden dat u achter het stuur zat. Ontkennen dat u zelf hebt gereden heeft een risico. Van een dubbelganger gaat het OM niet uit. Uw auto was daar op die plaats. Zolang u geen tweelingbroer hebt die sprekend op u lijkt, zal de OvJ het bewijs rond krijgen. Op de foto is de bestuurder waarschijnlijk duidelijk te herkennen en er kan nog een verklaring zijn van de flits-Boa.
Met de persoon waar de wagen op die dag stond heeft de Officier van Justitie geen bemoeienis, niet zolang niet bewezen wordt dat het deze persoon was die achter het stuur zat. U kunt ontkennen tot u een ons weegt, dat is uw recht, maar ook bij een ‘onbekende’ bestuurder kunnen alle wettelijke strafmaatregelen – inclusief een OBM worden opgelegd aan de eigenaar of houder van het motorrijtuig. Daarvoor verwijs ik u naar art 181 van de Wegenverkeerswet 1994.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog een belangrijk hiaat in uw verhaal:
Bij een geconstateerde snelheidsovertreding van meer dan 30 km/u krijgt u eerst een brief toegestuurd met een zgn. bestuurdersverklaring. Als kentekenhouder krijgt u dan een vordering ex artikel 165 WVW om de naam en adresgegevens van de bestuurder door te geven. Doet u dat niet, dan maakt u zich schuldig aan overtreding van artikel 165 WVW en loopt u het risico op die grond te worden bestraft.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2016-03-15#HoofdstukIX_Artikel165

Bij een geflitste snelheidsoverschrijding van
30 km/u of meer krijgt u ook altijd een brief thuisgestuurd met het onderwerp 'kennisgeving strafbaar feit en ontbieding verhoor'
Het CJIB stuurt die brief omdat ze in het kader van de strafrechtelijke procedure eerst een verklaring van u moeten opnemen. Dan is het zinnig om eerst een gespecialiseerde advocaat te raadplegen die u kan worden toegewezen via het Juridisch loket.