Wat is de invloed van straling die van de tablet afkomt op je slaap en ogen??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tablets
2K

Antwoorden (1)

Wetenschappers van het Lighting Research Center van het Rensselaer Polytechnic Institute onderzochten de effecten van de backlights van bijvoorbeeld laptops en tablets op de aanmaak van het hormoon melatonine in het menselijk lichaam. "Onze studie toont aan dat twee uur blootstelling aan een lichtgevend scherm de melatonineaanmaak met ongeveer 22 procent kan doen afnemen", zegt Mariana Figueiro, dat het onderzoeksteam leidt. Omdat melatonine het waak-slaapritme beïnvloedt, kan het gebruik van apparaten als tablets en notebooks, met name bij jongeren, voor slaapproblemen zorgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Britse onderzoekers zijn erachter gekomen dat we minder knipperen wanneer we onze telefoon gebruiken. Mensen die naar een beeldscherm kijken, knipperen namelijk vier keer minder per minuut met hun ogen dan normaal. Knipperen houdt je ogen vochtig en minder knipperen zorgt er dus voor dat je ogen droger en geïrriteerd worden.

Te veel en te dichtbij
Ook blijkt dat het voor je ogen erg inspannend is wanneer ze heel dichtbij op een beeldscherm moeten kijken. En omdat de letters en beelden op een smartphone vaak een stuk kleiner zijn dan op de computer, hebben we de neiging om onze telefoon op slechts 20 centimeter van onze ogen te houden. Te veel kijken naar het blauwe licht dat uit je scherm komt, kan volgens de onderzoekers ook schade veroorzaken aan je netvlies. Dit kan leiden tot oogaandoeningen en zelfs blindheid.