Is de vrouw op het schilderij de Mona Lisa blij of juist verdrietig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verdrietig, boos, of blij. Degene die het schilderij bekijkt, is de enige die beslist hoe hij het ziet.
Amadea
7 jaar geleden
Ze glimlacht. Dat is vriendelijk kijken, maar zegt in principe niks erover of ze in een bepaalde stemming is.

Antwoorden (1)

Enigszins blij, zou je kunnen zeggen.

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben zich op software gestort die emoties bij mensen kan herkennen aan de hand van gezichtsuitdrukkingen. Om hun software eens grondig te testen, namen ze de beroemdste glimlach aller tijden onder de loep, namelijk die van de Mona Lisa.
Hun programma concludeert dat de vrouw op het schilderij van Da Vinci eigenlijk vooral (83 procent) blij is, 9 procent afschuw laat zien, voor 6 procent bang is en er ook nog een magere 2 procent boosheid zichtbaar is.
Leuk om te weten, maar is die glimlach hiermee definitief ontrafeld? Nee natuurlijk, het eigenlijke raadsel is hoe kunstenaar Da Vinci een zo subtiele en tegelijkertijd zo betekenisvolle glimlach op het doek heeft weten te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De glimlach van de Mona Lisa is het handelsmerk geworden van het schilderij. Men had het schilderij dus evengoed "De dame met de glimlach" kunnen noemen. Leonardo lijkt van dit idee van blij zijn het centrale thema van zijn schilderij te hebben gemaakt; ook al is het dan geen uitbundig vrolijk zijn, de dame lijkt alleszins tevreden en gelukkig. Over de glimlach zijn tientallen theorieën geponeerd. Deze gaan van de glimlach van een gelukkige zwangere vrouw tot een symptoom van de meest diverse ziektes.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ 't Is en blijft mysterieus