Leven leiden of lijden? Wat is correct?

Als in de zin "Wij leiden/lijden ons eigen leven".
Ik probeerde het op te zoeken, maar beiden worden veel gebruikt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
168.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt inderdaad vaak als 'lijden' geschreven terwijl 'leiden' bedoeld wordt. Soms bewust om aan te geven dat het leven een lijdensweg kan zijn, maar meestal uit onachtzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het trouwens wel meer. Bijvoorbeeld: "Er is geen pijl op te trekken." Dat moet natuurlijk zijn "er is geen peil op te trekken."

Antwoorden (14)

leiden is aanvoeren of in dit geval beleven, lijden is ergens onder gebukt gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
het juiste is dus leiden, al zou lijden wel eens met een knipoog gebruikt kunnen worden. wel vreemd dat je het zo veel tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is je leven leiden.
lijden betekent afzien, en hopelijk doe je dat zo min mogelijk tijdens je leven.
Rieneke1
13 jaar geleden
Lijden is als het een straf is om te moeten ondergaan (pijn lijden).

Leiden is als je het zelf stuurt (we leiden een paard aan de teugel).

In de regel zeg je dus dat je een leven leidt. Als je schrijft dat je een leven lijdt, dan is dat fout of een bewuste grap om aan te geven dat je het leven erg vindt.
itsme
13 jaar geleden
Je leven leiden. Hopelijk leid jij je leven niet in lijden want dat zou erg verdrietig voor je zijn.
13 jaar geleden
het leven lijden, is het leven als oordeel of noodlot zien

het leven leiden is slechts de duiding van het eigen of andermans bestaan. vaak met een toevoeging erna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tijdens het leven dat je leidt idd veel lijden. Dat 2e lijden berekent dan : Lichamelijke of geestelijke pijn ondervinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leidt je leven (je beleeft het), maar je lijdt ónder je leven (het bezorgt je leed, pijn, verdriet). Tenminste, als je leven erg naar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij leiden ons eigen leven
Wij lijden aan ons leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leef in Leiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ezelsbruggetje: Lijden hoort bij pijn, beide een lange IJ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijden met een lange ij is iets wat zeer doet, ergens onder lijden. lijden met de lange ij kun je onthouden door pIJn lIJden. Beide woorden hebben een lange ij en de rest wat niet met pijn of verdriet temaken heeft is met ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je leidt je bestaan, onpersoonlijk, gaat gewoon.

en je kunt lijden aan het leven zelf..
dan is het geen lolletje, dat bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik leid mijn leven door het lijden tijdens mijn leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijden is bijv pijn lijden.
het hoort leven leiden.