Waar zijn de koolmeesjes gebleven?

De hele winter stikte het hier van de koolmezen en pimpelmezen in de tuin en nu zie ik er niet een meer. Waar zijn ze nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
20.6K

Het beste antwoord

in de winter maken ze gebruik van het voedselaanbod waar de mensen voor zorgen: pinda's, vetbollen enz.
nu is er ook zonder menselijke hulp voldoende voedsel te vinden, en bovendien is het nu broedtijd.
in de broedtijd heeft ieder paartje een eigen territorium, waar andere meesjes uit verjaagd worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb er 1 naar je terug gestuurd hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij was het pimpel want mees zit nog hier

Andere antwoorden (7)

ik denk bij ons dan want hier zitten er nog best veel hoor
vooral in de dichte struiken zie ik er elke dag wel een paar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zitten er sowieso een paar vrolijk te fluiten.
En vinken, en putters (die had ik nog NOOIT eerder gezien) en pimpelmeesjes, roodborstjes, sijsjes, en van die blauwe die ik effe niet kan vinden. Het enige dat ik nog niet gezien heb zijn mussen, en dat waren nu net de vogels die ik vroeger altijd in de tuin had.

Vermoedelijk zijn ze nu ze niet meer op bijvoeding in tuinen aangewezen zijn weer wat verder uitgevlogen naar gebieden waar iets minder mensen wonen. Want nu ik in het buitengebied woon (en nog niet eens helemaal buiten) stíkt het hier werkelijk van de vogels in de tuin. En als je ze even niet ziet, hoor je ze wel. Dat was toen ik in de std woonde inderdaad wel anders ; 's winters altijd vogels in de tuin, en 's zomers hooguit een enkele merel of ekster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koolmezen zijn vast nog wel in de buurt maar komen niet meer op de vetbollen enz. af. Ze vinden weer genoeg voedsel in de natuur.
Hier bij mij in de buurt zitten er nog genoeg maar ze gedragen zich wat minder opvallend omdat bijna in elk nestkastje wel een mevr. mees zit te broeden en daar willen ze de grotere vogels niet teveel op wijzen.
Als ik rustig zit te kijken zie ik heel stiekum in elk nestkastje wel even weer wat in en uit vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter als het voedsel aanbod schaars is zoeken de
mesen het voedsel in het leefgebied van de mens. Hier vinden ze al tijd wel iets van gading. Ze worden in het algemeen goed bijgevoerd door de meeste mensen en komen hier in onze tuinen dus gemakkelijk aan de kost.
Vandaar al die drukte in de winter bij jou in de tuin.
In het voorjaar komen de insecten, rupsen en ander ongedierte weer te voorschijn,het natuurlijk voedsel van de mesen. daardoor verlaten ze de directe leefomgeving van de tuin, maar komen toch regelmatig terug. Maar ze vallen nu niet zo goed op (denk aan dichte begroeiing).
Bovendien begint het broedseizoen, en is gemiddeld een van de twee bezig met het bebroeden van de eieren.
Daarom zie je er minder, maar komen er uiteindelijk méér!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zitten waarschijnlijk een kilometer of 2 meer naar het oosten :)
Bij ons is het druk, veel koolmezen, veel pimpelmezen, bonte vliegenvangers, boomklevers, heggemussen, merels en af en toe wat van die vervelende vlaamse gaaien en eksters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, bij mij op het snackbalkon denk ik. Daar hangen allemaal lekkere dingetjes voor ze. En ik zie er genoeg.
Dus ze leven nog wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn nu druk met hun nestjes en zitten daar verscholen.
Je zult er nu in iedergeval dus maar eentje zien, want er zit er eentje op het nest en de ander zoekt dan voedsel en houd het nest ook in de gaten. Bovendien vermijden ze nu de drukte en zijn heel schichtig, en zoeken tussen de bomen en onder de struiken naar insecten.
Vooral als de eieren uitkomen hebben ze het daar vreselijk druk mee.

Swinters zoeken ze voedsel in je tuin, vooral als je bijvoederd, daarom zie je ze ook vaker.
Geloof me ze zijn er wel ( ik heb er 2 in mijn nestkastje zitten nu) maar ze zitten op andere plekken dan swinters dus.