De werking van hydro korrels is dat ze veel water kunnen opnemen en langzaam kunnen vrijlaten, ook hebben ze een capilairewerking waardoor met waterresservoirs kan worden gewerkt en eenmaal water geven voor een lange tijd mogelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige echte antwoord op de vraag daarom +1

Andere antwoorden (5)

Geëxpandeerde kleikorrels, hydrokorrels of argex(korrels), vaak kortweg kleikorrels genoemd en ook bekend onder de merknaam LECA (Engelstalig acroniem voor light expanded clay aggregate; "licht uitgezet kleiaggregaat"), zijn speciale korrels klei die door verhitting uitzetten. Dergelijke kleikorrels worden gebruikt voor een groot scala aan toepassingen, zoals kantoorbeplanting, substraat (bijvoorbeeld in de hydrocultuur) en isolatiemateriaal in de bouwsector.

Als grondstof wordt kalkarm klei met fijn verdeelde organische bestanddelen gebruikt, die wordt gemalen, gegranuleerd en tot 1200°C wordt verhit in een draaitrommeloven om zo opgeblazen kogelvormige korrels te verkrijgen. De kern van de korrels heeft dichte poriën en de oppervlakte is gesinterd.

De eerste pogingen om geëxpandeerde kleikorrels te fabriceren werden gedaan in 1917 in een steenfabriek in de Amerikaanse stad Birmingham. Als uitvinder geldt S.J. Hayde en om die reden wordt het materiaal in de Verenigde Staten nog altijd als Haydite aangeduid. De procedure werd opgepikt in Denemarken en daar verder ontwikkeld en uiteindelijk onder de handelsnaam LECA (of Leca) op de markt gebracht. Later volgden andere landen (deels met andere namen) zoals Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden (Sillit), Italië (Laterlite), Spanje (Liapour), Frankrijk (Argex), Rusland (керамзит/Keramzit) en Zuid-Afrika (Aglite). Momenteel wordt het in 20 landen geproduceerd. Onder de naam LECA wordt het geproduceerd in Denemarken, Finland, Noorwegen, Portugal, Duitsland, Italië en Iran.[1]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%ABxpandeerde_kleikorrels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hydrokorrels houden vocht vast en zorgen ervoor dat de grond luchtig blijft wat de wortels weer ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hydrokorrels voor hydrocultuurplanten, reguleren het benodige vocht voor de planten.
Een kleine laag water onder in speciale planten bakken wordt opgezogen door de poreuze hydrokorrels.
Tussen deze korrels groeien de wortels van de hydroplanten, dit zijn eigenlijk gewone planten waarvan de wortels zijn aangepast om zonder grond te kunnen leven, maar wel in hydrokorrels.
Het hele grote voordeel hiervan, is dat de hoeveelheid water in de hydropot, vaak voldoende is voor wel 4 weken.
een metertje geeft aan hoeveel water er nog in de pot zit.
Ander voordeel, doordat de plant zich heeft aangepast aan het leven in deze korrels, staan deze planten nooit te nat of te droog, hierdoor zijn de planten veel gezonder.
Heel veel soorten planten zijn geschikt voot hydrocultuur, wel moet de plant eerst overschakelen van gewone potgrond, naar de hydrokorrels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werking van Hydrokorrels komt door de open structuur en die is nodig voor de water en lucht huishouding.
Bovendien is het mede daardoor dat het een absoluut ziektevrij substraat is geworden.
Het zijn op hoge temperaturen gebakken kleikorrels die door de hitte zo ongeveer ontploft zijn en daardoor die structuur hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hydrokorrels op twee manieren gebruiken:

Je kunt de korrels onder in de pot, bak of kuip leggen en dan afvullen met Javegro potgrond. Op deze manier zullen de hydrokorrels voor een betere drainage zorgen. Dit is zeker beter bij de grotere potten, bakken of kuipen.

Je kunt de korrels ook door de (pot)grond mengen. Dit heeft twee voordelen: De korrels houden door de gehele pot vocht vast en tevens zorgen de korrels dat de grond luchtig blijft, wat weer ten goede komt aan de wortels.