Een kalknagel wordt veroorzaakt door een schimmelinfectie. De schimmelinfectie nestelt zich onder de nagel en zorgt over het algemeen voor zichtbare schade aan de nagels. De nagel infectie begint bij de top van de nagel, verspreidt zich neerwaarts en veroorzaakt de verkleuring. Als de schimmelinfectie niet wordt behandeld zal hij zich uitbreiden wat uiteindelijk kan zorgen voor het afbreken van de nagel. Je kan hierdoor geheel of gedeeltelijk de nagel verliezen. Dit kan dus erg pijnlijk zijn. De schimmelinfectie van de nagel is dezelfde als de infectie die zorgt voor voetschimmel (zwemmerseczeem). Het niet behandelen van voetschimmel kan er dus voor zorgen dan de schimmelinfectie zich uitbreid naar de nagel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kalknagel is best te behandelen door de huisarts .

Andere antwoorden (5)

Het is een schimmelinfectie die je nagels aantast.
Deze verharden en verkleuren je nagels en deze word dus hard en ze verdikken, heel lastig om ze dan nog te knippen of om je schoenen nog prettig te dragen. ( ook besmettelijk voor anderen)

Wat je ertegen kan doen is:
Je kan bijvoorbeeld pilletjes slikken tegen de infectie maar dat moet vrij lang ( een paar maanden) geslikt worden totdat de aangetaste nagel helemaal is weggegroeit.
Ook kan je ze inzalven, bedenken met een pleister en zodra je nagel zacht word het aangetaste wegschrapen met een scherp mesje, niet iedereen vind dit wat maar is wel effectief.
Ik zag in een nieuwe reclame dat er tegenwoordig ook een soort stift pen is om hem te behandelen, hoe dit werkt weet ik niet maar ziet er heel handig uit.

Opzich is een kalknagel niet gevaarlig alleen maar lastig en ziet er niet "lekker"uit. Als je je nagel zo snel mogelijk behandeld op het moment dat je merkt dat hij gelig wordt ben je de elende goed voor. Als hij helemaal verkalkt zeg maar is het een stuk moeilijker om hem weer weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze ontstaan als je wordt besmet met een schimmel. Dit kan in je eigen huis zijn als een huisgenoot geïnfecteerd is met de schimmel of in een openbare ruimte, vooral als je op blote voeten loopt in een zwembad, gymzaal etc. Of je wordt besmet hangt sterk van je weerstand af. Daar kun je weinig aan doen, een gebrek aan weerstand tegen schimmel is meestal aangeboren. Sommige ziektes zoals aids, kunnen je weerstand echter ook flink verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe Ontstaan Kalknagels?
Schimmelinfecties ontstaan vooral in slecht groeiende, vochtige of beschadigde nagels. De sporen van schimmels krijgen dan de kans om zich verder te verspreiden.

De schimmel bevindt zich vaak in openbare gelegenheden zoals zwembaden, sauna’s of sportscholen. Wanneer je op blote voeten rondloopt is de kans groot dat je in contact komt met schimmelsporen.

Het niet goed afdrogen van de voeten, zweetvoeten, kunststof sokken en knellende of plastic schoenen kunnen de kiem leggen voor een schimmelinfectie. Iemand met een schimmelinfectie kan zelf weer sporen verspreiden. De schimmelinfectie kan overgedragen worden van mens op mens, maar ook van nagel op nagel. Wacht dus niet te lang met het behandelen van je nagel!

De nagelinfectie begint bij de top van de nagel en verspreidt zich vervolgens naar beneden en veroorzaakt een verkleuring van je nagel.

Een kalknagel komt vaak gelijktijdig voor met een voetschimmel (zwemmerseczeem). Dit zorgt voor kloofjes tussen de tenen. De schimmelinfectie van de nagel is dezelfde infectie als de infectie die voetschimmel (zwemmerseczeem) veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niet goed afdrogen van de voeten, zweetvoeten, kunststof sokken en knellende of plastic schoenen kunnen de kiem leggen voor een schimmelinfectie. Iemand met een schimmelinfectie kan zelf weer sporen verspreiden. De schimmelinfectie kan overgedragen worden van mens op mens, maar ook van nagel op nagel. Wacht dus niet te lang met het behandelen van je nagel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met een gezonde huid en gezonde nagels, heeft meestal een prima afweer tegen schimmels. Schimmelinfecties ontstaan vooral in slecht groeiende nagels, in vochtige nagels en in beschadigde nagels. Onder die omstandigheden nemen de "sporen" van schimmels hun kans waar om zich verder te verspreiden.
De sporen van schimmels houden zich overal in onze omgeving op en we komen er dus ook gemakkelijk mee in contact, Vooral gemeenschappelijke douches van kleedkamers, zwembaden, sporthallen en sauna's zijn berucht. Wanneer u daar op blote voeten rondloopt, komt u bijna onvermijdelijk in contact met schimmelsporen. Als u vervolgens uw voeten onvoldoende afdroogt, in kunststof sokken en knellende schoenen glijdt, en bovendien overmatig transpireert is de kiem voor een schimmelinfectie gelegd. Vervolgens bent u zelf weer een bron voor nieuwe infecties. Iemand met een schimmelinfectie kan namelijk miljoenen sporen verspreiden, die heel lang besmettelijk blijven.