Hoe komt het dat je vocht in je knie kunt krijgen?

Hoe ontstaat dit en is er iets aan te doen? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn van deze aandoening?
(Heb gisteren van mijn huisarts te horen gekregen dat dit bij mij is vastgesteld.)

Toegevoegd na 31 minuten:
Als ik mijn voet zijwaarts naar buiten plaats en mijn knie naar binnen buig doet het vooral zeer.

Ook "knikt" mijn knie bijna altijd als ik deze buig en strek. Ik voel dat vooral bovenop de knie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je niet doorgevraagd bij de dokter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag een second opinion bij een arts die een mri scan kan laten maken. Volgens de beoordeling van de gewone röntgenfoto had ik artrose, ook omdat mijn knie knikte bij het buigen. Na de MRI scan kwamen ze er achter dat er een peesje gescheurd was en daardoor was het gewricht wat verzakt wat het knikken veroorzaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ enzoenzo: Je en ze heeft me verder ook nog wel (wat) uitleg gegeven, maar dat is helaas een beetje langs me heengegaan, door heel nare privéomstandigheden waar ik me helaas in bevind. @ WJHM5600: mijn knie knikt ook bijna altijd als ik deze buig en strek. Zie ook mijn aanvulling op de vraag, misschien geeft dat mee info.

Antwoorden (3)

Het kan dus zijn dat u uw knie heeft overbelast, dat u een trauma heeft opgelopen, dat er ontsteking zit of dat er problemen zijn met het kraakbeen. De knie reageert hierop door vocht vast te houden en dit beperkt u in uw bewegen. Als deze klachten blijven bestaan is er vaak meer aan de hand dan een verstuiking of verzwikking maar zullen er bepaalde structuren willicht beschadigd zijn. Dit zal uw orthopeed dan verder willen onderzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt door overbelasting van de knie. En dat maakt het verder overbelasting van de knie onmogelijk door vloeistof in de knie te laten, waardoor de beweeglijkheid afneemt... Dit doet het lichaam automagisch om zichzelf te beschermen...

Het is geen aandoening, dit is normaal en bij iedereen zo... Dus het is zaak je knie te versterken door niet over te belasten maar tot daar net onder... Zo wordt de knie sterker en loopt er minder snel vocht in...

Leer goed naar het lichaam te luisteren, je lichaam beloont je daarmee met een soepel en sterk lichaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Jij noemt een bursitis prepatellaris geen aandoening? En normaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is het zeker niet, het is een slijmbeursontsteking, een citaatje van wikipedia: Een slijmbeursontsteking kan het gevolg zijn van trauma of structurele overbelasting. Chronische bursitis is een van de aandoeningen in het RSI-spectrum. Een acute bursitis kan enige dagen tot weken en soms maanden aanhouden. Een niet-infectueuze bursitis geneest doorgaans uit zichzelf als de nodige rust in acht wordt genomen. In ernstiger gevallen zijn pijnstillers en ontstekingsremmers als NSAID's noodzakelijk. Ook fysiotherapeutische behandelingen zijn mogelijk. Een aantal conclusies van mij dan:
- Het is wel degelijk een aandoening.
- Naast steriele onstekingen (oftewel onstekingen die niet zijn voorafgegaan door een infectie) komt deze aandoening ook voor als gevolg van infecties. Hoe het ook zei, soms is rust niet genoeg en zijn NSAIDS (non-steroidal anti inflammatory drugs), zoals bijvoorbeeld Ibuprofen of Diclofenac wel degelijk noodzakelijk. Met andere woorden, je loopt weer medisch advies te geven, maar je doet het niet op de juiste wijze.
In je knie zit een slijmbeurs, dat is een zakje dat zich bij belasting kan vullen met vocht, het moet dan je knie beschermen .
Later als de knie weer met rust komt, loopt dat zakje weer leeg, teminste zo zou het moeten gaan.
Bij het stoten van je knie of andere overbelasting, kan het zakje met vocht niet meer leeglopen, wel komt er steeds meer bij, waardoor je knie als maar dikker wordt en steeds vaker pijn gaat doen.
Oplossing is soms het zakje (slijmbeurs) met een naald leeg zuigen, dan komt alles weer tot rust en kan het genezen, maar vaak helpt dit niet en wordt de slijmbeurs weggehaald (een dagje ziekenhuis)