leren klokkijken

ik merk in groep 4 waar ik stage loop dat klokkijken voor sommige kinderen erg moeilijk is. Met rekenen wordt er veel aandacht aanbesteed maar de kinderen begrijpen 't niet. Het kwart over en voor al helemaal niet. Hoe wordt klokkijken bij deze leeftijd geautomatiseerd? Welke sites zou ik kunnen raadplegen? Ik wil hier tevens mijn deelonderzoek naar doen dus wetenschappelijk onderbouwd is geen probleem. Zelf heb ik ook wel wat gevonden maar vind ik wat summier.

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat ik net mijn vraag mobiel heb getypt...

Concreet is mijn vraag: Hoe wordt klokkijken geautomatiseerd bij kinderen in groep 4

Ik heb zelf wel genoeg lesideeen en deze ook wel gevonden, maar daarmee weet ik niet hoe het geautomatiseerd wordt

Toegevoegd na 1 uur:
en nog een aanvulling ;)
het gaat om analoog klokkijken (ik weet dat sommige kinderen juist digitaal wel kunnen, maar dat is nu niet aan de orde)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Ik ben leerkracht van groep 5.

In groep 4 zijn is het denkniveau van kinderen nog niet abstract genoeg ontwikkeld om termen als '10 voor half' te kunnen ontleden, uitzonderingen daargelaten.
(Daarom verzanden kinderen in die leeftijd vaak in termen als 'het is kwart over half 4...)

Het is goed om kinderen in groep 4 te laten kennismaken met de analoge klok.
Maar pas medio groep 5 kunnen ze het echt een beetje gaan leren.

Voor je sowieso begint met het aanleren van klokkijken moet je eerst eindeloos oefenen met de richting waarin de wijzers lopen.
Daarnaast moeten de kinderen doorkrijgen dat de kleine wijzer het uur aangeeft, en de grote wijzer de minuten.
( inderen moeten dus eerst grondig van het idee af dat de grote wijzer niks te maken heeft met die toevallige '8' waar ie naar wijst. De kleine wijzer daarentegen vertelt wel degelijk over die 8.)

Ik zet de analoge klok groot op het bord, en verdeel deze in een kruis: heel, kwart over, half en kwart voor. Dat gaan we eerst rustig aanleren, met oefeningen, werkbladen en spelletjes.

Als dat goed zit gaan we de kwarten waarin de klok door dat, inmiddels aangeleerde, kruis benoemen.
Eerst leer je de kinderen aan dat de kwarten heten: over, voor half, over half en voor. Daarna ga je pas over op de precieze benoeming: 5 over, 10 over, 10 voor half, 5 voor half, 5 over half, 10 over half, 10 voor en 5 voor.

Weer heel veel oefenen, diplomaatjes uitdelen.
En...vooral de rest van schooljaar warmhouden!
Als je het vervolgens in groep 6 nog eens regelmatig aan de orde laat komen, is het klusje geklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op 'Kinderpleinen' staan leerzame, leuke en bruikbare ideeën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat veel kinderen nog niet toe zijn aan klokkijken in groep vier. Je ziet zo vaak, dat als je een half jaar of jaar wacht, dat ze het dan opeens wel kunnen.

Ga je er nu te veel aandacht aan besteden, dan raken kinderen onzeker omdat ze denken dat ze iets niet kunnen wat ze eigenlijk wel zouden moeten kunnen.

Waarom wordt klokkijken zo vroeg aangeboden?

Toegevoegd na 44 seconden:
Het is misschien geen antwoord op je vraag, maar allerlei trucjes en methodes zullen er genoeg zijn.