Mijn kind wordt in april (2014) 18, wanneer stopt de alleenstaande ouderkorting precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor 2014 krijgt u nog de alleenstaande ouderkorting, omdat uw (jongste) kind op 1 januari 2014 nog geen 18 jaar was. De alleenstande ouderkorting krijgt u dus niet meer in 2015.
fisbel
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Blijft de korting dan nog het hele jaar gelden? Ik kan me voorstellen dat het de maand nadat het kind 18 werd stopt.
fisbel
10 jaar geleden
Deze belastingkorting wordt niet of geheel gegeven. Bij u dus geheel. De basis is € 947 Als u werkt kan de korting oplopen tot ruim € 2000.
Amadea
10 jaar geleden
Niet bij mij, bij vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Korting is alleen als 't kind meer dan 6maanden jonger is dus vervalt de korting voor dit jaar al
fisbel
10 jaar geleden
@wijdan:
U bent niet goed op de hoogte. Lees de voorwaarden, voordat u zomaar iets begint te roepen.Of als dat te ingewikkeld is, kunt u eenvoudig checken hoe het zit door het belastingprogramma 2014 of 2013 in te vullen. Stel kind is geboren op 1 januari 1995. Op 31 december 2012 is het kind nog net geen 18 jaar. De vraag bij heffingskortingen in het programma 2013 luidt als volgt: stond u meer dan 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven met alleen kinderen waarvan de jongste is geboren ná 1994. Antwoord: JA / met behoud van de alleenstaande ouderkorting 2013. Klikt u op heffingskortingen in het overzicht om dit bewaarheid te zien. Het criterium is dus niet of de achttienjarige in het belastingjaar langer dan een half jaar jonger was dan 18 jaar. U hebt de voorwaarden derhalve verkeerd geïnterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor alleenstaande ouderkorting telt de situatie van 1 januari. Het staat in artikel 8.15 1c van de belastingwet uit 2001. Het lijkt erop dat wijdan de wet niet zo goed kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel moet je meer dan 6 maanden een huishouding voeren met die minderjarige. Misschien dat daar de verwarring in zit.