Wat is het verschil tussen protestant en gereformeerd?

Of is gereformeerd een afsplitsing?

Je hebt weer babtisten, vrijgemaakten etc. etc.

Eigenlijk veel meer smaken dan bij de Katholieke kerk, dus kun je als je gelooft eigenlijk makkelijk iets vinden dat bij je past.

Lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
51.1K

Antwoorden (5)

Gereformeerd is onderdeel van de protestantse kerk. En ja, er is veel keus in religies, ook buiten het christelijke..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
you're about to go into the snakepit.. christenen snappen er zelf vaak niks van. tenzij je je vrije uurtjes opoffert om de kerkgeschiedenis te onderzoeken. en als je dat voor alle denominaties grondig wil doen is hbo studie daar bij vergeleken een vakantie.

protestanten is de verzamelnaam voor de groep die de RK uit is gegooit nadat ze tot de conclusie kwamen dat ze zelf konden lezen. je denkt: leuk en aardig... maar toen begon het gedonder pas echt. door het lezen en interpeteren maakten de protesanten elkaar in liefdevolle termen voor rotte vis uit, en moest de reformatie nog 20 keer over gedaan worden om 300 kerkjes te produceren.

de gereformeerden houden vast aan de 3 formulieren van enigheid, de rest van de protestanten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan heb je nog gereformeerden vrijgemaakt, nederlands gereformeerd, gereformeerde gemeente, oud gerefromeerde gemeente, gereformeerde gemeente in nederland en verrassend genoeg is hersteld hervormd ook gereformeerd.......en dan ben ik er vast nog wat vergeten, +1
Belangrijke praktische en uiterlijke verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme zijn:

Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de Bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en het leergezag (apostolische successie) erkend.

lees verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgelingen van Calvijn Luther, Zwingli en misschien ook anderen werden vanaf de 16e eeuw Protestanten genoemd. Zij protesteerden tegen misstanden in de RK Kerk: zoals het aanbidden van beelden, aflaten, en de biecht met de penitentie en de absolutie.
Binnen het protestantisme ontstonden in de loop van de eeuwen allerlei stromingen, ten gevolge van accenten die mensen legden op het een of het ander.
Gereformeerden zijn ook Protestanten. Sinds een aantal jaren is er in Nederland de Protestante Kerk Nederland, waartoe de Gereformeerden en de Hervormden en ik meen ook de Lutheranen behoren.
Er is ook nog een gereformeerde kerk volgens art. 31. deze doen niet mee. met de PKN.

Tegenwoordig kijkt de grootste groep van de meelevende kerkleden meer naar de overeenkomsten dan naar de verschillen. In mijn dorp is een goede samenwerking RK kerk en de Protestante Kerk. Mijn man is RK. Het maakt mij persoonlijk niets uit in welke kerk ik zit. De liturgie, de manier waarop de kerkdienst is ingedeeld verschilt niet veel meer.

We zijn allemaal kinderen van Een Vader toch?

Klein uitstapje: via vluchtelingenwerk heb ik veel contact gekregen met vrouwen, moslima"s .En met hun gesproken over de overeenkomsten Islam-christelijk geloof. Jezus is ook een van hun profeten.
Waarmee ik bedoel: er zitten in godsdiensten meer overeenkomsten dan verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het wel zo bij de islam is het niet de Jezus die aan het kruis is gestorven en is gestorven voor onze zonden en is opgestaan(een persoon is niet het geloof) . Nooit vergeten de inquisitie nr 1 en 2. Nummer 3 komt er aan.
"protestant" is een soort verzamelnaam van alle christenen die niet katholiek zijn. "Gereformeerd" is één van de vele soorten van protestant. In principe zal geen protestant bij de vraag "welke godsdienst hangt U aan?" antwoorden met "protestant". Het antwoord zal altijd de vorm daarvan zijn. Dat kan gereformeerd zijn, maar ook hervormd, of luthers, of nog een heel scala aan andere vormen. Zware vormen worden wel Reformatorisch genoemd; dat komt bv in Staphorst nogal wat voor. "Zwarte kousen kerk".