Waar is proteïne goed voor? Ik neem elke dag voedingssuplementen, waarvan 110 gram proteïne per dag. De vraag is waar proteïne goed voor is en wat het

Toegevoegd na 47 seconden:
en wat het verschil tussen proteïne en koolhydraten is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op wiens advies slik je die supplementen? Huisarts, diëtist? 110 gram proteïne slikken is echt absurd veel, tenzij je een of andere medische reden ervoor hebt of heel zware krachtsport doet.
Dus als dit niet wordt aangeraden door een medicus, zou ik véél minder gebruiken. Er wordt aangeraden 0.8 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Ik weet niet hoeveel je weegt, maar stel dat je bijvoorbeeld 70 kilo weegt, heb je maar 56 gram proteïne per dag nodig. Dan zou je nu dus 2 keer zoveel slikken als je nodig hebt, en waarschijnlijk krijg je via je gewone voeding ook nog een boel proteïne binnen (de meeste mensen krijgen via gewone voeding al meer proteïne binnen dan ze nodig hebben).
Sommige mensen hebben iets meer nodig, zoals vegetariërs en veganisten (ongeveer 1 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht), , kinderen, baby's, vrouwen die borstvoeding geven en sporters (krachtsporters ongeveer 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht, maar ook daar zit je waarschijnlijk nog een stuk boven, tenzij je gewone voeding bijzonder proteïnearm is).
Poet
10 jaar geleden
Als je deze vragen stelt dan moet je dit soort supplementen niet eten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik dit als additionele voeding, ik doe zes keer per week 2 á 3 uur aan krachtsport. Hoor altijd dat proteïne goed voor de spieren zou zijn, maar ik heb eigenlijk niet zo'n goed idee waar deze voedingsstoffen gebruikt voor worden. Vandaar dat ik het hier vraag, hopend op een goed antwoord. @fynnya ik ben 73 kilo en 18 jaar oud. Dus eigenlijk neem ik teveel proteïne als ik dat goed begrijp? Want ik hoorde namelijk dat bij veel krachttraining meer proteïne in het lichaam goed voor het herstel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rofaboy: Ja, je gebruikt nu waarschijnlijk echt teveel proteïne. Als je krachttraining doet is het goed om meer proteïne binnen te krijgen dan voor niet-sporters aangeraden wordt, maar lang niet zoveel extra als je nu neemt.
Met jouw gewicht zou je volgens het Voedingscentrum als krachtsporter 124 tot 131 gram proteïne per dag binnen moeten krijgen. In voeding zit vaak al voldoende proteïne, dus ook als je verder relatief proteïnearm eet kom je waarschijnlijk met die 110 extra uit op veel meer dan die 124-131 gram.
Ik heb me zelf overigens niet zo verdiept in zware krachtsport, het zou kunnen dat je met jouw hoeveelheid krachttraining nog wel iets meer proteïne mag dan het Voedingscentrum zegt, zij zijn soms best traditioneel in hun opvattingen, maar ik vermoed dat je echt een stuk minder nodig hebt dan nu (en dan waarschijnlijk ook een stuk goedkoper uit bent). Ik zou eerst eens een tijdje bijhouden wat je zoal eet en hoeveel proteïne je daarmee al binnenkrijgt (je hebt allerlei programmaatjes online waar je in invult wat je eet en die dan berekenen hoeveel je van elke stof binnenkrijgt), en dan kijken of je überhaupt wel supplementen nodig hebt. Het kan best dat je met je gewone voedsel al voldoende proteïne binnenkrijgt voor de krachttraining, en anders heb je waarschijnlijk genoeg aan een kleine hoeveelheid extra in plaats van deze zeer grote hoeveelheid.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je neemt al zoveel als supplement, maar hoeveel krijg je van je normale voeding binnen. 110 gram is geen probleem hoor, eet ik ook bijna elke dag

Antwoorden (1)

Proteïnes zijn eiwitten; de dingen waar he spieren uit opgebouwd zijn. Als je zoals jij elke dag 2 a 3 uur aan krachttraining doet, dan heb je voldoende eiwitten nodig om spiernaakt op te kunnen bouwen.
Als je ve teel eet is dat niet zo erg, dan wordt het gewoon als brandstof gebruikt of omgezet in vet.

Het verschil tussen proteïnes en koolhydraten is nogal groot; koolhydraten zijn suikers, vrij eenvoudige moleculen die snel kunnen verbranden en voor de snelle energie zorgen, eiwitten zijn zoals gezegd vooral voor spieropbouw en onderhoud van je lichaam.