Wat is het "normale" zuurstofgehalte ?

kreeg een klemmetje op mijn vinger en daar stond 95 maar door vele andere vragen ben ik vergeten te vragen hoe hoog het moet zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
166.7K

Antwoorden (6)

De normale zuurstofspanning in het bloed van een jong iemand binnenshuis ligt tussen de 80 en 100 mm/Hg. Bij een ouder iemand bedraagt dit ongeveer 75 mm/Hg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een gezond persoon ligt deze rond de 95%, zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt+
In de medicatie-kliniek waar ik eens ben geweest was de optimale zuurstofgehalte 99-100%. Maar omdat je zo'n klemmetje krijgt zakt het wel eens en verander je even van vinger. Onder de 95% ging ook het kastje piepen dat die laag was en moest je even wisselen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normale saturatie ( verzadiging ) 91-100
Hypoxie ( verminderde aanwezigheid zuurstof ) 80-90
Ernstige Hypoxie - < 80
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstofsaturatie wordt uitgedrukt in een percentage. Voor gezonde mensen is een waarde van 95-99% zuurstofsaturatie normaal op zeeniveau. Een waarde onder 90% wordt desaturatie of hypoxemie genoemd. Dit begrip moet niet verward worden met hypoxie waarbij de organen onvoldoende zuurstof krijgen. Bij langdurige hypoxemie en/of hypoxie kan gezondheidsschade optreden. Als de zuurstofsaturatie onder de 80% zakt, kan er gezondheidsschade aan organen optreden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vind deze reactie het meest duidelijk.
Dat is een saturatiemeter. De waarde wordt in procenten uitgedrukt. Normaal moet die tussen de 92 en 100 % zijn. Bij mensen met COPD is die wat lager.