Moet ik schoolgeld betalen?

Ik krijg zelf studiefinanciering, maar is het niet verplicht dat de ouders dit moeten betalen? Ik zit op het MBO en ben dus 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil jij dan met jouw studiefinanciering doen? Shoppen? Er zijn twee scenario's: Of je houdt over van de studiefinanciering, of je komt te kort.
Als je overhoud kunnen jouw ouders vragen van het overschot bijvoorbeeld een deel van de ziektenkostenverzekering te betalen, maar ze kunnen je het bijvoorbeeld ook laten houden als 'zakgeld'.Als je tekort komt kunnen jouw ouders het tekort aanvullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is, hebben jouw ouders een brief van DUO gehad waar in staat wat ze geacht worden mee te betalen aan jouw studie. Maar ze zijn dat niet verplicht.

Het beste antwoord

Je ouders krijgen elk een brief van DUO in Groningen waarin staat wat ze als ouders op grond van hun inkomen, opgevraagd bij de belastingdienst, zouden kunnen bijdragen aan jouw studie. Het is dus niet per definitie zo dat elke ouder kan/moet bijdragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg!

Andere antwoorden (2)

Nee dit is niet verplicht. Hangt er vanaf wat je ouders bepalen.
Als zij het willen betalen en jou de studiefinanciering laten houden dan kunnen ze dat kiezen.

Of ze kiezen ervoor dat jij alles betaald van je studiefinanciering.
Of dat ze de helft bepalen.
Verschilt dus per ouders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet schoolgeld betalen als je na 1 augustus 18 jaar bent geworden en een voltijds MBO opleiding volgt. Jij volgt de opleiding, jij krijgt studiefinanciering om je school te kunnen betalen, je ouders mogen mee betalen maar hoeven dit niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je op of na 1 augustus 18 bent geworden, daarvoor hoef je geen schoolgeld (lesgeld) te betalen.