Privépersonen moeten hun (financiële) administratie twee kalenderjaren terug zelf beschikbaar hebben (dacht ik) of eenvoudig beschikbaar kunnen maken. Andere rechtspersonen dan privépersonen hebben en termijn van vijf jaar of tien jaar (grote organisaties zoals NV's).

Een bank bewaart niet zo zeer de bankafschriften, maar wel de volledige administratie waar die afschriften een weergave van zijn.
Een bank zal tot tien jaar terug vrij eenvoudig gegevens over jouw betalingsverkeer nog beschikbaar kunnen maken. Is het langer geleden, dan wordt het moeilijker voor ze (ook al omdat de techniek is veranderd sinds toen: bij de ABNAMRO bijvoorbeeld staan van vóor 1997 de gegevens op microfiche en dat zoekt, handmatig, veel complexer en is dus ook heel duur).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent als privé-persoon niet verplicht je documenten te bewaren, althans niet in de zin van de inkomstenbelasting, bedrijven zijn daartoe wel verplicht (7 jaar zelfs), zoals je ook aangeeft, zij het dat je 5 of 10 jaar zegt. Het is natuurlijk wel aan te raden om alle belangrijke documenten een jaar of vijf te bewaren. Bron is bijvoorbeeld: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_administratie/ondernemen_administratie-02.html Waar staat dat je het als particulier niet hoeft kan ik zo gauw even niet vinden, maar aangezien ik zelf bij de Belastingdienst werkzaam ben geweest weet ik wel dat het zo is.
net als elk ander bedrijf: 10 jaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net als elk ander bedrijf 5 jaar in de administratie en nog eens 5 jaar in het archief. Dus in totaal 10 jaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Banken (net als alle ondernemers): 7 jaar
Particulieren hebben geen bewaarplicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het Burgerlijk Wetboek (Art. 10, boek 2) is de bewaartermijn 7 jaar. DNB stelt geen regels vast met betrekking tot de bewaartermijn van (rekening) gegevens bij banken.

Dit geldt voor al je gegevens, dus niet alleen de gegevens op je bankafschrift.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Enige juiste antwoord: dat hoeft niet, en wordt ook niet gedaan!

De onderliggende electronische administratie moet de bank uiteraard wel inzichtelijk houden, en daaruit worden op elk willekeurig moment bankafschriften voor de gewenste dag geproduceerd.

Maar bankafschriften bewaard een bank niet: alle overeenkomsten zien erop uit dat je 1-malig een bewijs krijgt voor de mutaties in een bepaalde periode, of desnoods per mutatie, maar in ieder geval eenmalig...

Overigens, aan overschrijvingen van A naar B verdiend de bank niets, dus hoeft ook fiscaal om die reden niet te administreren. De plicht rust alleen op transacties die voor de bank winst opleveren (want belastbaar). Om die reden is "het inzichtelijk houden van de mutaties in een electronische administratie" voldoende...