Het wijzigen van het kanaal in je router kan je doen door er op in te loggen via je browser. Je zal hiervoor het ip-adres van je router moeten kennen. Meestal is dat iets als 192.168.1.1 of 198.162.2.1 Afhankelijk van je router moet je een gebruikersnaam en password invullen. In de interface die nu opent zal je ergens een tab WLAN vinden. Hierin is in te stellen welk kanaal de router moet gebruiken.
Om te bepalen wat het meest gunstige kanaal is kan je een gratis progje als inSSIDer gebruiken. Hiermee kan je precies zien welke kanalen er nog vrij zij ( niet gebruikt door de buren dus).De download hiervan vind je in de bron