Als je een schuld bij de belastingdienst hebt en in het buitenland woont, kun je dan op Schiphol opgepakt worden?

Dit gaat niet over mijzelf!!
Een kennis van mij heeft een paar jaar geleden zijn bedrijf moeten verkopen omdat het niet goed liep. Nu heeft hij een schuld bij de Nederlandse belastingdienst. Hij woont nu al een paar jaar in het buitenland en vraagt zich af hoe lang deze schuld blijft staan. Volgens mij blijft deze schuld tot zijn dood staan maar ik ben er niet helemaal zeker van. Hij is bang dat hij, als hij via Schiphol voet op Nederlandse bodem zet, opgepakt wordt voor deze schuld. Kan iemand mij zeggen of dit ook zo zal zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, het maakt voor de belastingdienst niet uit waar je woont. Bij het passeren van de douane komen zijn naam en het openstaande bedrag onverbiddelijk op het beeldscherm te staan, en dan krijgt'ie zijn paspoort pas terug als er betaald is.

De schuld verjaard niet. Pas als hij zich failliet zou laten verklaren komt de schuld na een bepaalde periode (ik dacht 5 jaar) te vervallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Douane is ook onderdeel van de Belastingdienst, en dit is één van de taken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schuld bij de Belastingdienst vervalt niet na 5 jaar, maar pas na 15 jaar.
Een manier om dit te bekorten is schuldsanering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus met failliet gaan.

Andere antwoorden (4)

Ja, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is heel eenvoudig: JA. Als je een schuld hebt, kan je komen te staan op de "lijst". Je naam wordt door de Marrechaussee gecontroleerd en dan slaat de computer gegarandeerd aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Maar je moet ook via Brussel vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je staat dan op de lijst en dan ben je meteen het haasje,!