hoe werkt een radiatorknop met thermostaat?

wij hebben beneden in de woonkamer de thermostaat zitten die de temperatuur regelt maar boven op zolder twee slaapkamers gemaakt waar wij op de verwarming een thermostaatknop hebben zitten.

als wij nu overdag (dan worden de kamers niet gebruikt) de thermostaat op zeg 20 graden zetten en boven dan de verwarmingsknop op zeg 15....werkt dit?

en zou het andersom ook kunnen werken???
(Boven dus warmer dan beneden)

hoe werkt zo'n knop, zit daar een thermometertje in of zoiets??????

wat is het voordeel van zo'n knop op een gewone knop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
13.7K

Het beste antwoord

In zo een thermostatische kop zit een bimetaal welke met de temperatuur mee zal bewegen en de kraan dicht drukt als het warmer is dan de ingestelde temperatuur, en omgekeerd.

Als beneden uw ruimte thermostaat af staat zal u boven ook geen verwarming krijgen omdat de circulatiepomp dan niet draait. Die thermostatische kraan boven zal pas in werking kunnen gaan als beneden de thermostaat AAN staat.

Het voordeel van zo een knop is dat hij gaat sluiten op de ingestelde temperatuur ook als beneden nog temperatuur gevraagd wordt. Om de ingestelde temperatuur te volgen moet dus beneden de thermostaat aan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik het goed begrijp meet ie dan dus zo de temperatuur van het water dat er in komt en niet zo zeer van de ruimte? (dit omdat de radiatoren eigenlijk een te hoog vermogen hebben voor de ruimte waar zij in hangen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij reageert op beide, zowel de omgeving als de watertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks:)
heel waardevol antwoord en reactie

Andere antwoorden (1)

De thermostaat (die bij jou, en de meeste mensen) in de woonkamer hangt, regelt alleen of de kachel/verwarmingsketel (die bij jou op zolder hangt) wel of niet aan gaat. Dit op basis van de tempratuur in de woonkamer (dus de thermostaat denkt: hey, het is nu 18 graden in de woonkamer, ik ben ingesteld op 19, dus dus de verwarmingsketel moet aan.

Op je zolder heb je op je verwarming zelf ook een thermostaat. Deze kijkt dus ook of hij warmte doorlaat of niet. Maar: stel de zolder thermostaat wilt de zolder verwarmen, dan gaat er alleen echt wat gebeuren als de thermostaat die beneden staat ook heeft gemeld dat de verwarmingsketel moet branden.

Dus beneden 20 graden, op zolder op 15 gaat werken.

Dan stel dat je de zolder wel en beneden niet wilt verwarmen, tja, dan moet je beneden de verwarming zelf uitdraaien. Op een moment wordt het dan kouder dan de instelling (of je zet de thermostaat heel hoog), en dan gaat de verwarmingsketel dus branden. Dan kan de zolder ook warm worden. (Je kan ook nog beneden ook verwarmingsknop met regelknop installeren...).

Dus andersom: beneden 15, boven 20 kan ook, kost iets meer moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik het geod begrijp blijft de ketel bij de laatste optie flink te keer gaan omdat ie het 20 graden beneden wil krijgen wat nooit gaat lukken omdat beneden de knop bijna uit staat.....toch? (of begrijp ik het nu nog niet...:(