Waaraan moeten wij denken wanneer ik een hypotheek neem bij een buitenlandse vriend?

Voor een verbouwing heb ik geld nodig. Ik zou een hypotheek kunnen nemen bij een buitenlandse vriend. Hij woont en werkt in het buitenland (wel EU), heeft wel een Nederlands BSN.

Ik kan ook mijn bestaande hypotheek verruimen, maar da's waarschijnlijk relatief duur. Mijn solvabiliteit is voldoende.

Waar moeten wij aan denken wanneer deze vriend mij een hypothecaire lening geeft?

-- Wat zijn de belasting- en inkomensconsequenties voor mij?
-- Andere financiële dingen waaraan wij moeten denken?

14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het wel een verstandige keus is om bij een vriend geld te lenen....

Het beste antwoord

Eerst is handig te weten wat een hypotheekrecht is. Dit is volgens 3:227 BW een beperkt recht strekkende tot zekerheid om op een daaraan onderworpen registergoed(huis) een vordering bij voorrang boven andere schuldeisers te verhalen.

Een hypotheek is dus niets meer dan een zekerheidsrecht voor een bank of persoon. Je vriend leent je geld, maar daarbij verstrek je hem een hypotheekrecht zodat hij zeker kan zijn dat hij zijn geld terug krijgt. Zo mag een hypotheekhouder executeren indien je je verplichtingen niet na zult komen. Dat je vriend buitenlands is doet niet ter zake omdat je huis in Nederland staat en daarop het Nederlandse recht van toepassing is.

In art 3.120 wet IB staat dat mbt tot eigen woning de kosten van renten van schulden, kosten van geldlening aftrekbaar zijn. Het maakt dus voor de aftrekbaarheid niet uit of je een hypotheek bij een bank of bij een andere persoon hebt.

Sowieso moet je naar de notaris, niet alleen omdat deze je goed zal voorlichten en een degelijk juridisch contract kan verzorgen, maar ook omdat het recht van hypotheek alleen dmv een notariele akte gevestigd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hoe goed ken jij jouw vriend? er zijn genoeg mensen die zich als vriend voordoen en je er dan toch in luizen.

Staat hij goed bekend als geldleen verstrekker bij de nederlandse of de buitenlandse versie van de kvk?

Wat kunnen die over hem vertellen?

Zoek goed uit voordat je zo een avontuur gaat beginnen.
Dat iemand in de EU woont wilt nog niets zeggen.

Ik kan zeggen dat ik in Nederland woon terwijl ik nu in bijv. Spanje zit...

Weet waar je aan begint! Dat is het enigste advies dat ik je mee wil geven.

Bij bronnen toegevoegd, de europees geregistreerde handels registers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ken deze vriend al negen jaar. Volkomen betrouwbaar. Ik heb hem wel eens een redelijke hoeveelheid geld geleend. In dit geval leent hij mij een redelijke hoeveelheid geld. Als er al bedrog plaats kan vinden, dan ben ik het die hem zou kunnen bedriegen, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vriend is de risico factor niet. Dat ben jij. Het advies van Chris is belangrijke voor jouw vriend dan voor jou! Jij loopt geen risico als je een goede en formele hypotheekakte achter je heb staan.
Wat je zeker moet doen is naar een notaris gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of de belastingdienst de door jou betaalde rente aanmerkt als aftrekbaar.
Tenslotte ga naar een notaris toe. Staat jpouw bestaande hypotheek overigens toe, dat jij een tweede hypotheek neemt. Het is een redelijk groot risico voor jouw vriend, want als het mis gaat vist hij achter het net.