Sinds wanneer is de verpakkingsbelasting ingevoerd en wat is het percentage?

Op het kassabonnetje van de supermarkt tref ik vaak aan:
Inclusief verpakkingsbelasting;
Is dit een riksbelasting en welk doel dient het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De verpakkingsbelasting is ingevoerd in 2008 en was onderdeel van de wet belastingen op milieugrondslag.

Met deze belasting wilde men het bedrijfsleven ertoe dwingen minder verpakkingen te gebruiken zodat de hoeveelheid verpakkingen zou worden teruggedrongen. Daarnaast zorgt de belasting voor extra inkomsten voor het rijk.
De wet is sinds de invoering al een vele malen veranderd en aangepast.

Er is geen bepaald percentage voor, want het hangt af van de soort verpakking. Daarnaast is er ook voor de ondernemers een vrijstelling voor de eerste 15000 kilo verpakkingen.

De belasting werd opgelegd aan bedrijven,maar die berekenden dat natuurlijk door aan hun klanten.

Per 1 jan. 2013 gaat ie verdwijnen.(maar dat wist je vast al, vandaar deze vraag.)

http://verpakkingsbelasting.com/