echt veel verschil is er niet meer,
alleen het gevoel, de naam
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nog niet alle pensioen maatschappijen (zoals zwitserleven) accepteren de partner niet als je niet getrouwd bent.

Verder heb je in het buitenland niet dezelfde rechten als hier in NL.
Ik weet niet of het echt is of fictie, maar volgens mij heb je in het ziekenhuis van Amerika niet altijd het recht om je partner te bezoeken als je niet getrouwd/familie bent.

Verder ben je bij wet "volwassen" als je (in samenspraak met je voogd/ouder) tussen de 16 en 18 jaar trouwt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja en het "papiertje", de status die je krijgt en rechten en plichten naar elkaar toe zijn. Standaard gezien is het heel verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft ook effect op het erfrecht. Als je alleen een samenlevingscontract hebt en geen testament loopt het anders dan wanneer je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Loop eens langs bij de notaris, die heeft over dit onderwerp specifieke folders om het eens goed na te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gaat samenwonen kun je kiezen voor een samenlevingscontract, hierin stel je afspraken op voor het moment dat jullie evt. uit elkaar gaan. Het is dus puur een contract. Ga je huren of kopen? Bij huren is een samenlevingscontract vaak al voldoende. Ga je echter kopen dan is het wel van belang om een testament op te laten stellen: op het moment dat één van jullie iets overkomt, krijgt de ander de totale nalatenschap ( ook al ben je verzekerd, zonder testament gaat alles naar de ouders of broers/zussen). Kijk goed naar de mogelijkheden, en als je koopt, spreek dan evt. met een notaris. Die kan het beste vertellen wat jullie zouden kunnen doen. Een geregistreerd partnerschap staat ongeveer gelijk aan een huwelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk eens op deze site daar wordt alles uitgelegd op video:

http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/371/verschil-tussen-een-samenlevingsovereenkomst-en-een-huwelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel degelijk verschil:

- trouwen in gemeenschap van goederen, betekent dat als je uit elkaar gaat, ieder recht heeft op de helft. Ook al zou jij alles hebben ingebracht en je partner niets;
Dit voorkom je door op huwelijksvoorwaarden te trouwen.

- samenwonen: ga je uit elkaar en heb je niets geregeld dan kan dat veel ellende geven. Want wat is nou van wie?
Dit voorkom je door een samenlevingscontract op te stellen.

Er zit het minste verschil in op huwelijksvoorwaarden trouwen en een samenlevingscontract afsluiten.
Dit doe je overigens bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die samenwonen zijn dit soort dingen niet automatisch geregeld. Een ongetrouwde vader heeft bijvoorbeeld niet automatisch ouderlijk gezag over zijn kind. Hij moet zijn kind eerst erkennen en het ouderlijk gezag aanvragen bij de kantonrechter. Verder zijn samenwonenden niet automatisch elkaars erfgenamen.

Mensen die samenwonen kunnen dit soort dingen wel zelf regelen in een samenlevingscontract. Er bestaan geen regels over wat er wel of niet in het contract moet staan. De samenwonenden bepalen zelf wat ze willen vastleggen.

Nog een verschil: mensen die getrouwd zijn, blijven getrouwd, ook als ze elk op een ander adres wonen. Een samenwoningscontract is niet meer geldig als een van de partners zich op een ander woonadres inschrijft.