Wat voor spionnen bestaan nou echt?

Wat is nou de realiteit over spionnen?
Totally spies met coole gadgets spionnen of wij luisteren je stiekem af spionnen?
Of bestaat er niet zo iets als spionnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Waarom denk je dat al die satelieten rond de aarde zijn geplaatst. Heus niet voor de goede ontvangst van je mobiele telefoon of zo. Dat is om mensen en landen in de gaten te houden. Kijk maar als er oorlog is naar de beelden die vanaf satelieten worden getoond.
Ziet men iets verdachts dan wordt daar een agent (inlichtingenofficier) op af gestuurd. Aangezien er geen wereldpolitie bestaat moeten dat geheime agenten zijn die bniet op valt (bv. het uiterlijk van de plaatselijke bevolking heeft en de taal spreekt).
De Nederlandse Mata Hari was een beroemde spion. De schrijver van James Bond was een spion (MI5).
Enkele geheime, nationale of internationaal opererende, diensten van de wereld:
AIVD: Nederland
Shin Bet/Mossad: Israel
MI5/MI6: Groot-Britannie
FBI/CIA: US
Beroemde niet-meer bestaande:
Stasi: voormalig Oost-Duitsland
KGB: voormalig Rusland
Gestapo: voormalig nazi-Duitsland
Er bestaat ook nog bedrijfsspionage. Niet zo glamorous (weinig films over gemaakt, laatst was er een met Julia Roberts, saaie film).
Ook sturen landen spionnen om wetenschappelijke geheimen van elkaar te ontfutselen.
Geen idee wat voor gadjets er bestaan, het zal niet zo leuk zijn als in de films. Het zal wel naar en onmenselijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor dat bestaat nog steeds en zal zo blijven ook... Maar microfiches zijn er niet meer, dat zijn nu usb-sticks...

Als je eens wist wat er allemaal voor spionage-spul is... Zo zijn er libelles met een camera en volledig op afstand bestuurbaar om opnamen te maken in ruimtes, om maar een voorbeeld te noemen...

Ja het is realiteit, wel degelijk... Maar er zijn ook veel genres, bedrijfsspionage is veelvuldig...

Afluisteren doet voornamelijk de spionnendienst van de politie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintoNerd;

Ja hoor, spionnen bestaan nog steeds. Dat zijn lang niet altijd spannende undercover agenten á la James Bond maar vaak heel gewone informanten die gewoon een burgerbestaan ook hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spion die echt bestaat is een spiegel tegen het raam, zodat je kan zien wie er aanbelt, als je op een bovenwoning woont. Heel handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je je kunt voorstellen is er. En nog een beetje meer...

Het kan gewoon iemand zijn die een beetje verder vertelt wat hij op zijn werk heeft gezien, tot en met mensen die een bolletje radioactief materiaal bij iemand in de thee doen om hem langzaam te vermoorden.
Alle mogelijke manieren van informatievergaring, dat is waar het om gaat.
itsme
14 jaar geleden
De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) heeft tot taak een bijdrage te leveren aan de bescherming van de nationale veiligheid. De dienst verzamelt informatie over personen en organisaties die een bedreiging kunnen vormen voor onze samenleving. Tevens bevordert de BVD dat maatregelen worden genomen om de risico's voor de nationale veiligheid zo veel mogelijk te beperken. De BVD maakt deel uit van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Iedereen denkt altijd dat een spion een lange jas met een hoed en een zonnnebril aan op of om heeft, maar dat ou erg opvallen als je een spion bij een voetbal club moet zijn. Een spion past zich dus altijd aan. Maar omdat je je aan moet passenmoet je je vermommen. Andere kleren, een baard of een snor. een beetje make up doet wonderen. (dat is wat ze mij altijd vertellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ooit een tijdje bij de MID (militaire inlichtingendienst) gezeten en deed daar werk dat door sommigen als "spionagewerk" zou kunnen worden gezien. Zonder in details te treden wat ik gedaan heb kan ik wel zeggen dat zo'n dienst allerlei belangrije informatie verzamelt om te kunnen gebruiken voor (in dit geval militare) missies.