Om te kunnen internetten op je mobiel zijn er in de meeste gevallen twee typen verbindingen mogelijk. Ik ga er dan vanuit dat je telefoon een browser heeft en de volgende verbindingen gemaakt kunnen worden.

1. GPRS/ EDGE/ UMTS etc (allen via het telfoonnetwerk)
2. Wifi

De eerste optie wordt meestal aangeboden als "mobiel internet" en wordt in Nederland meestal aangeboden voor een vast maandbedrag bij je provider.

Voor de tweede optie is alleen toegang tot het wifinetwerk nodig en hier zit het addertje onder het gras. Als je inlogt op een open hotspot óf op een onbeveiligd netwerk dan kan je al dan niet bedoeld gratis internetten. Dit is dan ook gratis in het buitenland.

Vaak zijn er ook hotspots van de provider (zoals T-Mobile en KPN) waarop je alleen kunt inloggen met inloggegevens. Soms krijg je die gegevens van je provider en kan je gratis inloggen. XS4All gaf (in ieder geval toen ik abonnee was) bijvoorbeeld een inlognaam en wachtwoord voor alle KPN hotspots in Nederland.

En thuis kan je als je een WIFI internetverbinding hebt natuurlijk ook met je telefoon inloggen via WIFI op je eigen netwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is dan gratis, mits je binnen het bereik van je wifi netwerk bent met je telefoon, en de foon zelf ook een wifi functie heeft!

Toegevoegd na 33 seconden:
Of een onbeveiligd wifi netwerk van de buurman natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht er aan bij welke provider je zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als gebruik van draadloze WLAN verbinding maakt. dan is dat gratis...