Wat is praktisch het verschil tussen dopamine en endorfine?

Voor zover ik weet maken beide stoffen je vrolijker/blijer/gelukkiger. Wat is dan het grote verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Een van de belangrijkste verschillen is dat endorfine pijn bestijdt en dopamine niet.
Beiden zorgen ze ook voor een gevoel van blijdschap maar op een verschillende wijze.
Dopamine heeft een invloed op ons vermogen , soepel te bewegen, iets wat endorfine niet heeft.
Endorfine kan echter een lichte vorm van hallucinatie geven. dat doet dopamine weer niet. Het zijn dus beide "prethormonen" en niet zozeer antagonisten van serotonine en adrenaline. Ook deze stoffen geven een gevoel van levenslust.
Ik vind het wat te kort om de hormonen te koppelen aan
bv. erotische gevoelens of fysieke gelukbeleving.
Alle ""prethormonen, zoals oa. endorfine, dopamine, serotonine,oxytocine, testosteron, GABA en zeker honderd andere hormonen/stoffen moeten in de goede mix aanwezig zijn om je gezond en gelukkig, geliefd en gewaardeerd te voelen.

Zo maakt MDMA dopamine vrij, net als crystal meth.
en bezetten opiaten de endorfinereceptoren die je gevoel voor pijn , angst wegneemt maar je wel suf maken.

Het grote nadeel van MDMA is dat het BESTAANDE depot dopamine uitgeput wordt, de reden waarom mensen zich daarna naar en uitgeblust voelen.

Het lichaam bouwt voor endorfine geen gewenning op maar voor opiaten wel.

Dat is een van de vele redenen waarom men deze stoffen niet moet gebruiken.

Dit is een sterk versimpelde weergave, steeds meer ontdekkingen over de reeds bekende en onbekende "pretstoffen" doen ons beseffen dat de breinchemie nog LANG niet doorgrond is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn beide neurotransmitters. Endorfine is de boodschapper van aangename gevoelens (roes bij hardlopen) en dopamine is de boodschapper ban seksuele/sensuele gevoelens:

http://gezondheidsweb.blogspot.com/2010/03/dopamine.html
http://gezondheidsweb.blogspot.com/2010/03/endorfinen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort de bocht is endorfine verantwoordelijk voor de gemoedstoestand van een persoon. Dus het vrolijker blijer en gelukkig zijn.
Dopamine is verantwoordelijk voor de genots gevoelens. dus: lust, sexueledrift en verliefdheid.
Wanneer deze chemische stoffen te laag zijn of hun tegen hangers ( serotonine of testosteron) te hoog zullen deze gevoelens minder worden en kan het resulteren in depressie of een laag libido.