Nu 2 mnd last van hartkloppingen, hartfilmpje gemaakt uitslag Ventriculaire Extra Systole, onschuldige hartkloppingen, wat kan je hier aan kan doen?

Dokter denkt dat het door hyperventilatie komt, heb het alleen in rust, in bed, op de bank. Medicijnen betablokkers gekregen maar kon ik niet tegen (veel bijwerkingen), lijkt nu of ik door het minste of geringste spanning hartkloppingen krijg. Ben bekend met acute hyperventilatie maar waarschijnlijk is het nu chronisch. Graag tips wat ik hier aan kan doen. Yoga/ademhalingsoefeningen doe ik al.
Tips voor bepaalde therapien/homepatische middelen enz.?
Wordt ook vaak zwetend wakker in bed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

je zou eens kunnen kijken of je nog andere medicijnen gebruikt die het angst gevoel sterker maken.
vaak is dat al de reden, verder zou je een op natuurlijke basis wat kunnen nemen in de vorm van st janskruid, dit helpt namelijk ook bij angsten.
of neem valeriaan in, en kijk hoe je spanningen kunt gaan vermijden..
vaak is hyperventilatie iets wat psygisch is en je wakkert het aan om angstig te worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sint janskruid kan de werking van bepaalde geneesmiddelen doen verminderen, overleg met je huisarts welke dat precies zijn. Ik dacht in sommige gevallen ook met de anticonceptiepil. De laatste zin viel het meest op, namelijk: Ik word vaak zwetend wakker in bed. Op mij komt dat over op angsten die jou op de één of ander manier onbewust in bedwang houden. Kijk eens rond of misschien cognitieve therapie wat voor je is of Mindfulness training. Immers met je angsten leren omgaan heeft mij heel veel geholpen. Succes
Ik ben wel geen dokter,maar als het idd door je hyperventilatie komt.Kun je een paar dingen doen.Ga naar een goede hypno of psygotherapeut,die je helpt bij je angsten,Ten 2e kun je( wat mij ook goed helpt),Passieflora
nemen,tabletten of vloeibaar,3 x per dag,zie buisluiter.En ten derde als je een hyperventilatie aanval aan voelt komen,een plastic zak nemen en erin ademen,zo komt het teveel aan zuurstof! ja teveel!weer in evenwicht, zodat je je weer beter gaat voelen.En maak je niet druk het is echt niet gevaarlijk hyperventilatie,alleen heel angstig.Sterkte en beterschap he!..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van hyperventilatie krijg je beslist geen extrasystolen. Er zitten in de ventrikelwand een aantal cellen die als "extra pacemaker" werken.
Als je het niet met betablokkers kunt onderdrukken is een operatie (mogelijk via catheters) een optie. Ze lokaliseren dan de plek waar die "extra pacemaker" zit, en kunnen die dan wegbranden.
Reddie
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ik heb 15 jaar op cardiologie gewerkt, vandaar mijn antwoord. Van extrasystoles kun je natuurlijk wel stress krijgen.
Als er verder geen bijzonderheden blijken uit het hartfilmpje, zijn extrasystolen totaal onschuldig. De meeste mensen hebben hier wel eens last van, en merken het nauwelijks op. Als je er veel last van hebt, komt dan meestal doordat je - vaak als gevolg van angst - extra let op allerlei signalen vanuit je lichaam. In dat geval zou het verhelpen van die angst je klachten kunnen verminderen. Er zijn verschillende manieren waarop je deze angsten aan kunt pakken, vraag je huisarts anders eens of die je kan verwijzen naar een psycholoog, of bijvoorbeeld een haptonoom of een psychosomatisch fysiotherapeut. Die kunnen je ook heel goed helpen met dit soort klachten. Daarnaast kan natuurlijk een ademhalingstherapeut of een oefentherapeut Cesar of Mensendieck je helpen bij het aanleren van een beter ademhaling, en je ook meer ontspanning aanleren.

Wat verder kan helpen: het gebruik van koffie, chocola, alcohol en andere middelen kunnen je klachten verergeren. Mocht je gewend zijn om veel koffie te drinken, probeer daar dan eens drastisch mee te minderen. Valeriaan kan verder goed helpen tegen angst, je zou het kunnen slikken voor het slapen gaan, het helpt ook bij het slapen. Maar het beste is om iets aan de oorzaak te doen. Als angst en stress een grote rol speelt, zul je dát moeten verminderen, en dan zullen ook je klachten afnemen.