Is er een manier om fruit -meloen en ananas in het bijzonder- sneller rijp te laten worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

Een meloen rijpt na als je hem voor het raam in het zonnetje legt.
Een ananas rijpt niet na. Die kan je alleen laten rijpen door hem in een plastic zak samen met een banaan te verpakken. Een banaan scheidt tijdens het rijpingsproces namelijk een natuurlijk ethyleen af, een soort gas dat indien er ander fruit naast ligt, hierdoor ook sneller rijpt.
Wil je meloen ook snel rijp hebben doe hem dan ook ebij.

Leg dus nooit bananen samen met fruit dat al rijp is op de fruitschaal. Het fruit bederft dan sneller omdat het snel overrijp wordt. Is het echter nog niet rijp fruit op de schaal, door een banaan rijpt het sneller.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Temperatuur heeft er invloed op. Maar normaal laten rijpen is het beste en het lekkerste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen temperatuur heeft invloed, als je bij onrijp fruit in een fruitschaal bijvoorbeeld een rijpe appel legt, dan rijpt alles veel sneller dan normaal.

Advies: uitproberen !

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Rijpe) banaan erbij, samen plastic zakje. Helpt erg goed!
Doe het fruit met een rijpe banaan in een plastic zak.