Ik wil graag een stortdouche kopen. maar hoe kom ik er achter of mijn boiler wel genoeg druk heeft dat er wel gooie straal uit mijn dochekop komt.

Wil dus gezellig met ze tween douchen. En mijn huidige douche voldoet hier niet aan. Wil dus een grotere stortdouche kopen maar ben bang dat er een zwakke straal water uit mijn nieuwe douche komt. Dus hoe kan ik er achter komen dat ik de nieuwe douche weg kan gooien straks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
21.8K
liveisgreat
12 jaar geleden
Voor "regendouches" heb je een serieus debiet van water nodig. Mocht het niet gaan, moet je er een pomp tussen plaatsen. wel op voorhand naar de technische mogelijkheden kijken, dus vooraleer je de douche plaatst.

Antwoorden (2)

Het gaat niet zozeer om de druk in het algemeen maar om het aantal liter warm water per minuut. De druk zal prima zijn als je het water koud zet, maar dan krijgen jullie ook een koude douche na de koop.

Bij de stortdouche horen gegevens bekend te zijn van het aantal liter water per minuut. Bij een grohe douche staat bijvoorbeeld op de site:

"Optimaal gebruik van de douche vereist een minimaal wateraanbod van 7l/min mengwater. Aanbevolen dynamische druk: 1 bar op het tappunt. "

Je kunt een schatting krijgen door je huidige douche een minuut lang op de gewenste temperatuur open te zetten en te meten (in een emmer) hoeveel water het oplevert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de CV ketel kan je opzoeken of de CW waarde al aangeeft of je comfortabel kunt douchen. Je hebt dan een CW waarde van 3 (normaal voor douche/bad) of CW van 4 (2 kranen tegelijk) nodig.

Bij een ruwe berekening doe je de CW waarde maal twee om een indicatie te krijgen van het aantal liter / minuut (van 60 graden). Een CW van 4 geeft dus 8 liter heet water per minuut. Dit water wordt in de praktijk gemengd met koud water om het water rond de 38 graden te krijgen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een gewone waterbesparende douche vraagt ongeveer 5 - 7 liter water per minuut. Als je capaciteit van de CV ketel niet heel hoog is dan kan je kijken naar stortdouches van merken die ook ongeveer 7 liter/ minuut vragen (bijv. bij Grohe). In feite zijn dat ook waterbesparende douches.

Dit voorkomt ook het probleem van afvoer. Stel dat je 20 liter / minuut verbruikt. Dat water moet je ook weer afvoeren, dus de afvoer moet ook voldoende zijn.

Bedenk wel dat deze waterbesparende stortdouches wel gezellig zijn, maar vaak een minder sterke straal geven over een groter oppervlak. Dat moet ook wel als ze hetzelfde vragen als een gewone douche.

Toegevoegd na 53 minuten:
NB. Als je de hoeveelheid water/minuut meet met een emmer, dan de douchekop er even af halen. Dus zo uit de slang testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een stortdouche moet je minimaal, 16 liter per/min. 30 graden verhoging hebben. met een boiler lukt dit altijd.
alleen zal het warme water eerde op zijn. als je het met een geiser wil doe moet deze dus een behoorlijke capaciteit hebben. Met de huidige douche binnen een minuut een emmer vol laten lopen werk niet, de huidige douche heeft immers meer weerstand. beter is het als je het wil uit proberen, de huidige douche er af te schroeven en zo vanuit de slang de emmer te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan het type Monaliza. Sommige stortdouches willen minimaal 16 liter. Ik kwam er een van Grohe tegen die erg weinig vroeg. Ik wilde alleen aangeven dat je dus ook goed moet kijken op wat de douchekop vraagt. Dat zou de fabrikant moeten kunnen vermelden. Een geiser geeft meestal onvoldoende capaciteit. Een CV combiketel met hogere CW waarde moet dit aankunnen. Wij hebben zelf een Remeha ketel (redelijk kleine) met CW van 4 en dit is heel comfortabel. Je hebt trouwens gelijk over de meting. Dat moet niet met douchekop erop.
Denk ook even aan de diameter van de leiding die het water doorvoert. Bij ons is die wat ouder, en daarmee gelijk dunner. Bij ons lukt dat dus niet.