Hoe worden de cijfers op een acceptgiro bepaald?

Er staat (bijna) altijd een 16-cijferige code op. Hoe wordt deze code bepaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Op een acceptgirokaart staat vaak een 4x4=16-cijferige nummercode. Deze code, die meestal uit een klantnummer en factuurnummer bestaat, moet het voor de ontvanger vereenvoudigen welke factuur is betaald, zodat dit automatisch kan worden verwerkt in de administratie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Modulus 11 Algoritme
De berekening van het controlecijfer geschiedt volgens de ‘gewogen modulus 11’
methode. Deze werkt als volgt:
Aan elk cijfer van het getal wordt een gewicht toegekend. Deze gewichten zijn
(gerekend vanaf het meest rechtse cijfer naar links) 2, 4, 8, 5, 10, 9, 7, 3, 6, 1. Voor
getallen groter dan 10 cijfers herhalen deze gewichten zich.
De berekening is:
A = som van alle producten (cijfer x gewicht)
(modulus 11) A = de rest bij deling van A door 11
C = [11 - (modulus 11) A] = controlecijfer
Indien C = 10 wordt 1 aangenomen
Indien C = 11 wordt 0 aangenomen
Voorbeeld voor het betalingskenmerk: (5)000 0567 8901 2345
Betalingkenmerk 0 0 0 0 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5
Gewichten 10 5 8 4 2 1 6 3 7 9 10 5 8 4 2
Producten 0 0 0 0 10 6 42 24 63 0 10 10 24 16 10
A = 215
A = 215 : 11 = 19 rest 6
C = 11 - 6 = 5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook niet zo, er zit geen controle op het kenmerk. Is ook zinloos: moet de bank de betaling dan maar niet uitvoeren als de 11 proef op het kenmerk niet klopt??
Dat geld wel voor het BANKREKENINGNUMMER
AWM
14 jaar geleden
Als ik je bron volg, dan lees ik dat de modulus-controle alleen plaats vindt op de cijferposities 9 tot 16.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is dus wél zo, dat als je bij internetbankieren een foutje maakt in kenmerk, de bank's computer direct reageert en je zegt dat het getal niet correct is.
Dit is volgens mij een combinatie van je klantnummer, factuur nummer en rekeningnummer. Hier kan de begunsitgde, dus aan wie je het betaald, zien van wie het geld afkomstig is