Hoe lang is het gekookt ei buiten de koelkast houdbaar?

Ik heb 2 gekookt eieren 1 dag buiten de koeling laten liggen en vroeg me af hoe lang men kan bewaren tot dit bedorven zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
163K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt het checken door ze in een pan met water te gooien. Als ze gaan drijven kun je ze weggooien.

Antwoorden (9)

Dit hangt natuurlijk sterk van de temperatuur af. Maar als die boven de 15 graden was, zou ik het eitje na een dag maar weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook in het weekend altijd wat eitjes, om op doordeweekse dagen snel wat lekkers bij de hand te hebben. Slechts een enkele keer, 's zomers bij warm weer, heb ik een ei moeten weggooien.
Mijn ervaring is: bij kamertemperatuur blijft een gekookt ei een dag of vijf goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gepeld of ongepeld mijn mening maandag gekookt woensdag weggooien zo doe ik het ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewaren van gekookte eieren
Een gekookt ei kun je veel minder lang bewaren dan soms gedacht wordt. Bewaar het maximaal 5-7 dagen in de koelkast.

mijn moeder legt ze altijd in een bakje water

Toegevoegd na 41 seconden:
ik vergat het er bij te zetten

mijn moeder legt ze in een bakje water en dan doet ze het in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eieren pellen, doe ze in een bak of vaas gevuld met
water en een scheut azijn, buiten de koelkast zeker 5 da-
gen houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ei koken met veel zout, maar niet té. dat verlengd nl de houdbaarheid ook buiten de koelkast. ik doe dat als ik op reis ga of met picknick.
12 jaar geleden
twee dagen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet meer dan 6 uur. De vuistregel is dat 1 uur bij kamertemperatuur overeenkomt met 1 dag in de koelkast, omdat bij kamertemperatuur microben zich iedere 20 minuten kunnen delen, terwijl ze dat eens in de 8 uur kunnen bij koelkast temperatuur. Dat is dus ongeveer een factor 24 sneller bij kamertemperatuur. De houdbaarheid in de koelkast is ongeveer 5 dagen, dus moet je de eieren niet langer dan 5 uur op kamertemperatuur bewaren. Na het koken duurt het nog wel even voordat de eieren op kamertemperatuur zijn, dus kun je na het koken nog wel 6 uur wachten met het opeten van de eieren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wow. Nee... Een gekookt ei, in de koelkast, is echt wel 5 dagen houdbaar. Dat microben verhaal klinkt leuk, maar je kan een vers ei echt wel 2 weken buiten de koelkast bewaren (kijk maar naar hoe eieren verkocht worden in de supermarkt. Nooit in de koeling en altijd minimaal 2 weken houdbaar). Eieren zijn echter niet 100 dagen houdbaar in de koelkast. Dit verhaal is echt totale nonsens. Bovendien kan je bij een ei prima zien en vooral ruiken of deze nog goed is. Een goed ei stinkt niet. Een rottend ei ruik je onmiddellijk. En bij twijfel: niet doen.
Gekookte eieren zijn buiten de koelkast minder lang houdbaar dan rauwe eieren. Het advies is om gekookte eieren niet langer dan 2 uur buiten de koelkast te bewaren. Dit komt doordat bacteriën zich bij kamertemperatuur snel kunnen vermenigvuldigen en voedsel kunnen bederven.

Als je van plan bent om gekookte eieren langer te bewaren, is het het beste om ze in de koelkast te bewaren in een luchtdicht bakje. Gekookte eieren zijn in de koelkast tot 5 dagen houdbaar, mits ze goed zijn afgedekt en je koelkast niet boven de 4 graden Celsius uitkomt. Ga je de gekookte eieren gebruiken in een recept waarbij ze niet meer worden verhit (bijvoorbeeld in een salade), dan kan je ze eigenlijk beter binnen 1 uur na het koken eten.
een jaar geleden