Hoe lang duurt het voordat een ribes na verjonginssnoei weer een mooie volle struik is?

Aan de foto te zien is het deze: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/ribes1.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (2)

De ribes is een snelgroeiende struik en zal in het voorjaar weer uitlopen. Het ligt er wel aan of je hem op een verantwoorde manier hebt gesnoeid. Hij kan anders vrij grillige vormen aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Ribes laat zich uitstekend snoeien.
Deze struik bloeit op het tweejarig hout, dus indien je direct na de bloei zult snoeien, dan zal hij het voorjaar hier op, al weer bloeien.
Toch zit ernog een maar aan !
Soms zijn de Ribes struiken te oud en te ziek en zullen ze zich slecht herstellen.
Indien er zwarte, knobbelachtige dikke stammetjes aan zitten, is de Ribes mogelijk te oud en zal niet meer herstellen, ook als er al dikke dode takken in zitten
.Voor nog geen 5 euro heb je al een nieuwe, die weer tientallen jaren mee kan
Is de struik echter nog vitaal, dan gaat het herstel erg snel.
.

Toegevoegd na 13 minuten:
Op je foto is te zien, de gewone soort Ribes, de roze, meestal zal je de donker rode tegenkomen.
Deze gewone soort, ( roze) die je niet zo veel meer ziet, wordt ongeveer 2.5 m. hoog en 2 m. breed.

Bij een verjongingssnoei, kan je een deel van de oude takken er tussen uit halen. ( vaak het beste)

Ook kan je alle oude takken( heel donker van kleur) er tussen uit zagen en alleen jonge takken ( groen) over houden.

Maar zelfs alle takken 20 cm. boven de grond afzagen, bij heel erg verwaarloosde struiken, gaat meestal prima en zal de struik weer goed uit lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik dacht al dat het een oude struik was, want de roze kleur wordt al jaren niet meer verkocht.( alleen de rode)
Allereerst zou ik hem voor de zekerheid gaan stekken.
Hiervoor neem je eenjarige takken, die herken je, omdat ze recht zijn, zonder zijtakjes en licht van kleur.
Knip ze op 30 a 40 cm. en stop ze voor twee derde in de grond ( lekkere losse grond)
De struik zelf, zou ik alleen een derde deel oud hout uit snoeien, dan blijft hij ongeveer net zo hoog, maar is wel verjongt.
Maar meer snoeien kan natuurlijk ook.
Ja, voor mij is het ook een soort van breekpunt in de winter/ voorjaar, als de ribes bloeit, is het voorjaar nabij.
Nog leuk om op te merken.
In ons natuurpark, dat ik in 1998 heb aangelegd, kwam na 5 jaar zo maar een Ribes op, toen hij na 3 jaar ging bloeien, bleek het een roze te zijn!
En die vind ik veel mooier dan de rode!!!
Ook gek genoeg, is dat ik de geur van het blad, erg lekker vind, veel mensen vinden hem stinken naar kattepis.