Soms kunnen bij het inslapen of ontwaken extreem levendige droombeelden optreden, die moeilijk van de werkelijkheid zijn te onderscheiden. Men spreekt hierbij ook wel van sluimerhallucinaties. Deze toestanden kunnen nog worden onderscheiden in twee vormen: tijdens het inslapen (hypnagoge hallucinaties, of: Hypnagogie) of ontwaken (hypnopompe hallucinaties, of Hypnopompie)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik dat nu net hebben uitgelegd bij een andere vraag.. Ik citeer een stukje van mezelf, met wat aanvulling:

Hypnagoge beelden, of hypnagoge hallucinaties, zijn ervaringen op het randgebied van slapen en waken. In je dromen creëren je hersenen bepaalde beelden, geluiden en ervaringen. Soms beginnen je hersenen daar al mee terwijl je nog half wakker bent. Sommige mensen zijn zich er dan van bewust dat ze in hun eigen bed liggen en in slaap aan het vallen zijn en bij andere mensen gebeurt dit terwijl ze zich hier niet bewust van zijn, zodat ze denken dat de dingen die ze zien of horen, zich echt in hun slaapkamer afspelen. Soms hoort iemand bijvoorbeeld een hond blaffen terwijl hij helemaal geen hond heeft, of hoort hij iemand de kamer binnenkomen, die er dus helemaal niet echt is. Dit is een heel normaal neurologisch verschijnsel dat te maken heeft met het wat door elkaar lopen van waak- en slaaptoestand, maar het kan - net als een slaapverlamming - beangstigend zijn wanneer je niet weet wat het is.

In het laatste geval, dus wanneer je niet doorhebt dat je eigenlijk in slaap aan het vallen bent, spreken we van hallucinaties. Officieel zijn het hypnagoge hallucinaties wanneer ze optreden bij het in slaap vallen en hypnopompe hallucinaties wanneer het gebeurt bij het ontwaken, maar meestal wordt voor beide situaties de term hypnagoog gebruikt. In feite hebben we het ook over hetzelfde verschijnsel, maar is slechts het moment anders. Het is dus een hallucinatie die optreedt wanneer droom- en waaktoestand een beetje door elkaar lopen, en vaak zijn ze beangstigend, een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld het horen van voetstappen, of het gevoel dat er iemand op je borst zit (dit gebeurt vaak als het in combinatie met slaapverlamming voorkomt, omdat je je dan dus niet kunt bewegen) of het horen van je naam. Maar eigenlijk kan een hypnagoge hallucinatie elke inhoud hebben die een droom ook kan hebben, met dat verschil dat je tijdens zo'n hallucinatie soms denkt dat je wakker bent, en dat het zich meestal afspeelt in je eigen slaapkamer. De hallucinaties zijn vaak bijzonder levendig, levendiger en 'echter' dan dromen. Ze komen vaker voor bij bepaalde slaapstoornissen en bij gebruik van bepaalde medicatie, maar iedereen kan ze in meer of mindere mate ervaren.