hoe maak ik mijn fietsketting strakker?

mijn fietsketting hangt zo slap dat als ik over een hobbel ga mijn ketting er al af vliegt. hoe moet ik mijn ketting inkorten of strakker zetten? kan ik dit zelf en hoe duur is het bij de fietsenmaker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
18.9K

Antwoorden (4)

Achterwiel lossen ,meestal met sleutel 15.
Achterwiel achteruit trekken tot wanneer kettingspanning gepast is.
Wiel recht houden,door afstanden in het oog te houden van wiel tussen achtervork.
Moeren één voor één vastdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niemand die eerst een schakel er van tussen uit gaat halen !
De eerste stap is wiel achteruit.
Tweede stap schakel er van tussen!
ja dit kan zelf.
1) haal de ketting van de fiets af.
2) koop een gereedschapje waarmee je 3) kunt voltooien.
3) haal pinnetjes uit de ketting die je eruit drukt met het gereedschapje.
4) doe je ketting weer op je fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietskettingen worden langer naarmate ze ouder worden. Dit is in feite het gevolg van een slijtageproces. Het spannen van de ketting, of in het uiterste geval het inkorten daarvan, wordt hieronder beschreven:

Met foto's.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/35045-tips-voor-spannen-of-inkorten-van-de-fietsketting.html

Toegevoegd na 50 seconden:
En hier een duidelijke instructie
met tekeningen:

http://www.fiets-rijklaar.nl/reparaties/ketting-spannen

Toegevoegd na 2 minuten:
Tot slot nog een filmpje:

Toegevoegd na 5 uur:
Hoe duur het bij de fietsenmaker is,
dat is niet te zeggen.

Hangt van de ketting af.
Hangt van de fietsenmaker af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus: beste, meest uitgebreide antwoord. Niets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja Bart dank je.
Dat verklaart ook vast die min.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die minnaar heeft kennelijk een 'beter' antwoord of niets beters te doen Van mij een plus voor dit uitgebreide antwoord.
Is een halfuurtje week bij de fietsenmaker, wellicht nog korter. Dus rond 30 euro max. Je kunt het ook zelf. Namelijk zo: maak links en rechts de as-moeren los van het achterwiel. Je ziet dan twee zogenaamde kettingspanners die de as naar achteren trekken. Die zorgen er ook voor dat het wiel recht naar voren gericht blijft. Deze kettingspanners kun je meer spanning geven, door de kleine moertjes een paar slagen linksom te geven, beide kanten precies evenveel. Test of er genoeg spanning op de ketting zit, door de ketting met een schroevendraaier op te tillen. 1,5 cm moet je hem nog wel kunnen optillen. Als de ketting op spanning is, de as-moeren weer netjes aandraaien, en klaar is Kees. Als de ketting echt versleten is, gaat hij ook Ober de tandwielen slippen dan moet je hem gewoon vervangen. Kosten daarvan zijn rond de 100 euro. K zal kijken of ik een afbeelding van een kettingspanner kan vinden, dan doe ik die er zo bij.