Wat voor lens gebruik je het beste bij fotograferen in een sporthal?

Binnenkort ga ik zaalvoetbal fotograferen. Welk type lns (mm, F) gebruik je hiervoor normaliter? Verdere tips?
Heb nu eos400d + sigma 18-200mm f3.5-6 en canon 70-200mm f2.8 usm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het ligt eraan waar je kunt of moet zitten. Als je vrijelijk kunt rondlopen, kun je vlak langs de lijn gaan staan. De akties die aan de andere kant van het veld plaatsvinden zul je dan misschien missen, maar van akties die dichterbij plaatsvinden kun je prachtige foto's maken als je langs de rand van het veld staat.

Als je bent veroordeeld tot een plek ergens achteraan op een tribune, heb je natuurlijk een nadeel. Er zullen mensen voor je zitten die in de weg zitten, en je moet veel meer inzoomen om nog iets te kunnen zien op je foto's.

Afgezien daarvan is zaalvoetbal een snelle sport. Dat betekent dat je meestal met korte sluitertijden zult moeten werken.

In veel sporthallen is de belichting niet optimaal. Het menselijke oog past zich wel aan, wij zien toch goed ook al is het in werkelijkheid tamelijk donker. Maar waar het voor ons toch redelijk licht lijkt, ziet de sensor van jouw camera wel degelijk dat het donker is.

Wil je in die relatief donkere omstandigheden toch foto's kunnen maken met een korte sluitertijd, dan heb je twee dingen nodig: een zo lichtgevoelig mogelijke sensor, en een lichtsterk objectief.

Je hebt al gekozen voor de camera en dus voor de sensor; die ligt dus vast. Het enige dat je nog kunt kiezen, is het objectief. Kies dus een zo lichtsterk mogelijk objectief.

Ik zou vooraf gaan oefenen. Ga naar een willekeurige zaalvoetbalwedstrijd, liefst in diezelfde hal (vanwege het licht), en maak testfoto's. Dat is de beste manier om te weten hoe jouw camera-objectief-combinatie reageert, en om te ontdekken met welke instellingen je het beste kunt fotograferen.

Probeer ook eens wat jouw camera doet als je de witbalans op automatisch zet. Is dat goed genoeg? Zo nee, kun je misschien beter Fluorescent kiezen, of een andere witbalans?

Tot slot: een zaalvoetbalwedstrijd bestaat uit zoveel meer dan alleen de gebeurtenissen op het veld. Fotografeer ook de coach, de spelers die op de bank zitten, de familieleden van de spelers, of zoom eens in op een detail uit het publiek. Fotografeer ook de aankondigingsposter van de wedstrijd, de friettent met mooi uitgedoste fans eromheen, of de stand waar ze fanartikelen verkopen.

Fotograferen is het vertellen van een verhaal. Een prachtige aktiefoto is super, maar een verhaal ontstaat pas wanneer je ook de "bijzaken" fotografeert.

Succes!
12 jaar geleden
Ik persoonlijk zou voor de 70-200mm F2.8 gaan.
Het is een betere lens vanwege zijn korte zoom vermogen is de kwaliteit van je foto beter en scherper.
En hij is ook nog eens licht gevoeliger dan je andere lens wat handig kan zijn in een sport hal.