Hoeveel paracetamol mag je innemen als je al 3 ibuprofen 400 mg inneemt op een dag?

Heb oorontsteking, en dat doet zeer.....Heb er een antibioticum voor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
91.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel even naar de huisartsenpost met je vraag, ik zal zelf rustig 4 paracetamols 'erbij' slikken, maar voor de zekerheid toch even bellen.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, Ik wacht even de antwoorden af, en hoe het verder verloopt vandaag. Dit is mijn 2e dag....Dus ik hoop dat de antibiotica aan gaat slaan.

Het beste antwoord

Paracetamol staat los van de ibuprofen, zoals hier al uitgelegd is: het zijn heel verschillende geneesmiddelen, en ze kunnen prima in combinatie met elkaar worden gebruikt.

Normaal gesproken is voor volwassenen de maximumdosering 3 gram, dus 3x2 tabletten van 500 mg. Bij acute pijn mag kortdurend maximaal 4 gram worden gegeven, dus in totaal 8 tabletten van 500 mg op een dag. Voor chronisch gebruik is het officiële NHG-standpunt (NHG=nederlands huisartsengenootschap) tegenwoordig volgens mij 2,5 gram per dag, dus maximaal 5 tabletten.

Voor leverpatiënten, ouderen en kinderen (of erg kleine volwassenen) gelden andere standaarden.

Het is trouwens aan te raden om elke 4-6 uur een nieuwe dosering te nemen, en niet te wachten tot de pijn op z'n hevigst is. Het is dan moeilijker om een effectieve pijnstilling te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik neem aan dat je het vanaf de 2e alinea hebt over ibuprofen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, paracetamol :-). Voor ibuprofen is de "normale" maximumdosering 1200 mg per dag, verdeeld over 3-4 giften. Bij reumatische aandoeningen en acute zaken kan verhoogd worden tot 2400, maar dat is echt een dosering die je alleen op voorschrift moet gebruiken. Daarbij is het aan te raden bij langdurig gebruik, bij gebruik van hoge doseringen of bij bekende maagproblemen of "ouderen" een maagbeschermer erbij voor te schrijven (50 of 55+ al, vandaar ouderen tussen aanhalingstekens, maar hoe ouder, hoe groter de noodzaak). Als patiënt kun je daar natuurlijk ook om vragen als een arts dat niet zelf al doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee bedankt duidelijk verhaal.

Andere antwoorden (4)

Je mag maximaal 1 zo'n zware ibuprofen per 4 uur nemen, dus overdag zit je eigenlijk al wel aan je tax. Ik zou daar beslist geen paracetamol meer bij gaan slikken, hooguit voor de nacht nog eentje. Want als dit al niet werkt, helpt dat ook niet meer, maar zit je wel aan een mega-dosis pijnstillers.

Oorontsteking doet inderdaad verschrikkelijk zeer. Als je echter al antibiotica hebt, moet het met een dag of twee wel minder worden. Helaas werkt nu eenmaal niet tegen ieder pijntje een pilletje, en zul je ook een beetje moeten 'uitzieken' . Iets warms of juist koels tegen je oor geeft wellicht ook nog enige verlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is alleen als je dag en nacht slikt ; elke 4 uur dus. Je neemt beter niet die hele dosis overdag, want dan heb je ECHT teveel en dat is de pest voor je maag. Het is geen onschuldige pijnstiller. Alleen paracetamol zou sowieso een betere keus zijn, maar veel mensen vertellen zichzelf dat dat bij hen niet helpt, en tja, dan helpt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft paracetamol een minder ontstekingsremmende werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin Marleen. Ibuprofen werkt echt beter. Ik heb het eerst geprobeert met alleen pcm en dat werkt veel minder, als je een behoorlijke ontsteking hebt. Ibuprofen werkt ook nog eens ontstekingremmend, wat ook nog een verschil is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je toch antibiotica voor ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
platje ik zou toch de dokterspost of apotheek even bellen, aan beide zit een maximale dagdosering en combineren mag inderdaad, maar ik denk niet, dat je dan van beide de maximale dagdosering in moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat denk ik ook niet, maar dat doe ik ook niet. Wel max ibuprofen, maar daar naast geen 6 pcm. Dat lijkt me ook te veel.
Als je volwassen bent mag je kortdurend 4 x daags 2 tabletten van 500 mg. Dat je al ibuprofen hebt genomen maakt niet uit, dat kan samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees even na bij de bijsluiter van ibuprofen of dit wel samen met een antibioticum mag.
Je vraag over de paracetamol is met een telefoontje naar de apotheker ook op te lossen.

Sterkte met de oorpijn, zal heus wel afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Ineke. De vraag is idd makelijk met een telefoontje op te lossen maar helaas is de apotheek dicht.
Normaal gesproken gaat de pijn met een paar dagen
wel weg met antibiotica,ik geloof nou niet dat een
paar paracetamol kwaad kunnen hoor,
het is toch maar voor een paar dagen, daar zal
je niks van krijgen.
Sterkte met je oorontsteking, dat doet gemeen zeer?
.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, het doet zeker zeer, en het oor en alles daaromheen is opgezwollen, met het gevolg dat mijn oor dicht zit en piept. Daar wordt je niet vrolijk van. Gelukkig gaat het maar om een paar dagen. Ik denk dan ook dat ik het gewoon combineer. Als het minder gaan worden stop ik met ibuprofen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dankje voor de tip.