Moet ik Kinderalimentatie betalen als m'n ex en d'r nieuwe partner in de schuldsanering terecht komen?

Ik betaal K.A. aan de schuldsanering waar mijn ex en d'r nieuwe vriend inzitten. Het geld wat bedoeld is voor mijn kind word gebruikt voor aflossing. Verder heb ik zelf ook n schuld die toen der tijd mede dankzij m'n ex is ontstaan. Ik betaal 400 per maand daaraan, en dus nu ook de alimentatie die bedoeld is voor mijn kind gaat op aan de schuld die hun hebben. Dit is niet eerlijk t.o.v. mijn kind, die er maar bar weinig van terug ziet, of zie ik dit verkeerd. Ik wil best betalen, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik ook nog voor die schulden van hun moet opdraaien??? Wie heeft n goei antwoord op n goeie vraag??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je beter juridisch advies kan inwinnen bij een juridisch bedrijf (zoals DAS oid) mocht het zo zijn dat jij dan geen alimentatie hoeft te betalen, of ze gaan het nader onderzoeken, dan kun je dat gelijk doen. Ik denk niet dat iemand hier een goed antwoord kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent ten allertijde verplicht om alimentatie te betalen,hoe wrang het ook is.
wij zijn op het moment ook bezig met het uitzoeken van een soortgelijke zaak.
bij de schuldsanering krijg je wekelijks een bedrag om van rond te komen.
en wie zegt dat als je alimentatie rechtstreeks naar je kind gaat ook daadwerkelijk word gebruikt en besteed aan je kind.
ik zou idd ook me juridisch goed voor laten lichten.
hoe je het ook went of keert.......kinderen blijven de dupe van de daden van de ouders.

Antwoorden (6)

Er zijn twee soorten alimentatie. als je getrouwd bent gweest. de een is partneralimentatie, maar die vervalt zodra je expartner een nieuwe partner krijgt.

De tweede soort is kinderalimentatie. Tenminste tot je kinderen 18 zijn, ben jij verplicht die alimentatie te betalen. d.w.z. degeen die de kinderen onder de hoede heeft, ontvangt alimentatie voor elk kind, tot tenminste de leeftijd van 18 jaar.

Helaas staat dit buiten de schulden die erbuiten zijn ontstaan. let ook op dat de betaling elk jaar in januari geindexxeerd moet worden. En ja ook in de schuldsanering moet je betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is inkomensafhankelijk. je kunt het eventueel nor herroepen en er een zaak van maken om het nogmaals vast te laten stellen. Maar je komt er niet onderuit het te betalen, als zij er echt werk van maakt.

Het komt voor dat expartners alimentatie niet betalen en de ex bij wie de kinderen wonen er geen werk van durft te maken. Het komt ook voor dat er een zaak van komt. Betaal je niet dan kan je een dwangsom worden opgelegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wanneer je denkt dat er misbruik van wordt gemaakt dan kun je contact openemen nog bij bureau jeugdzorg, en/of AMK, alsook meer advies inwinnen bij sociaalraadslieden.nl, er zit er altijd een bij jou in de buurt.

Let wel dat als er een zaak komt, het kan zijn dat je hele doopceel gelicht wordt, inclusief etiketjes, en dat de mogelijkheid bestaat dat de desbetreffende partij een gezinsvoogd toegewezen krijgt in het ergste geval. In principe is dat ten voordele van de kinderen, maar het pakt ook weleens anders uit.

Heb je harde bewijzen dat zij ergens anders geld aan uitgeeft, en de kinderen zichtbaar lijden en achteruit gaan in hun doen en laten dan zou ik er zeker werk van maken op de een of andere manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderalimentatie is een verplichting. het is jammer als je ex dit niet aan het kind besteed. maar dat is verder niet van belang. Behalve als je kind verwaarloosd wordt dan kun je hiervoor naar de jeugdzorg.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderalimentatie is bedoeld voor 't kind. Niet voor schulden die zijn gemaakt door d'r nieuwe echtgenoot. Stel dat ik ga samenwonen met mijn nieuwe vriendin kan zij eveneens gaan opdraaien voor de financiële wanorde van mijn ex en haar nieuwe vent. Dat kan toch niet!!!
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat is zo maar je bepaald niet hoe het wordt uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Ronron, zolang het kind niet verwaarloosd wordt kan de moeder het uitgeven zoals ze wil.
Neem bv kinderbijslag, dat gaat hier ook niet alleen naar de kinderen, het gaat op ' de grote hoop' ( meer de kleine eigenlijk;))
En de kinderen krijgen wat ze nodig hebben.
Zo kan moeder het met de kinderalimentatie ook doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wili... Als jij gaat samenwonen wordt het inkomen van je nieuwe partner niet meegerekend voor de bepaling van de hoogte van de kinderalimentatie. Wat wel verandert is dat jouw huur/hypotheek en andere vaste laten door tweeën wordt gedeelt waardoor er een hoger bedrag over blijft waarover de alimentatie berekend gaat worden.
Kinderalimentatie en verantwoording;

Wie krijgt het geld?
Wanneer ouders uit elkaar gaan, of misschien nooit hebben samengewoond (maar wel een kind hebben), heeft de ouder die het kind opvoedt, meestal behoefte aan kinder-alimentatie. Dan gelden de volgende begrippen:
de ouder die de alimentatie betaalt, is de alimentatie-plichtige.
degene die de alimentatie ontvangt, is de alimentatie-gerechtigde;
Let op: bij minderjarige kinderen ontvangt de verzorgende ouder de kinder-alimentatie. Vanaf de 18e verjaardag wordt het kind zélf de alimentatie-gerechtigde.

De hoogte van het bedrag
Er bestaat niet zoiets als één vast bedrag voor iedereen. De kinder-alimentatie verschilt van geval tot geval. Twee zaken zijn daarbij van belang:
het bedrag dat de alimentatie-gerechtigde nodig heeft;
het bedrag dat de alimentatie-plichtige kan betalen.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lepelt alleen op wat de kinderalimentatie inhoudt, maar dat weet vraagsteller ook wel. Je gaat niet in op de specifieke problematiek van de vraagsteller. Daarom een -.
Mijn zienswijze:
Ik begrijp uit jou verhaal dat je kind bij je ex woont. Je ex zorgt dus voor het kind. Dat kost, hoe je het ook bekijkt, geld. Daar moet jij als vader aan meebetalen. Daar is de kinderalimentatie voor.

Jouw ex zit nu in de schuldsanering. Waarom denk je dan dat precies jouw kinderbijdrage daar naar toe gaat?
Zij hebben zelf ook wel een inkomen: of uit werk of uitkering. Ook daarvan gaat een groot deel naar de schuldsanering.
Als jij niet meer zou betalen, zou het gezin, en dus ook jouw kind, er nog erger aan toe zijn.

Het klinkt wel onrechtvaardig, maar dankzij jouw KA heeft jouw kind toch nog een beetje leven.

Je kunt, en mag niet stoppen met betalen.
Wat je wel kunt doen is, proberen om het voor elkaar te krijgen dat jouw kind bij jou mag komen wonen. Dan heb je de financiën zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk. Duidelijk gemotiveerd antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik de alimentatie rechtstreeks op de rekening van de WSNP overmaak. Niet op de rekening van m'n ex...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zeg je nou Wilikweten? Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het daarvoor automatisch gebruikt werd. Dit vind ik vreemd.
Van wie moet dat??
DAT kan toch nooit de bedoeling zijn van jou kinderalimentatie??
Daar zou ik eens achterheen gaan.
Je bent verplicht kinderalimentatie te betalen. Helaas is het moeilijk om de kinderalimentatie naar beneden bij te stellen (zie bron 1).
Per dag dat je kind bij jouw verblijft kun jij overigens vanwege de omgangsregeling € 5 rekenen (zie bron 2).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke financiele situatie ook.... K.A zou je idd moeten blijven betalen, dus het antwoord je JA.

of het fair is, dat is een hele andere vraag (en vallen niet binnen de wettelijke regeltjes, bepalingen en richtlijnen helaas)

wat je zou kunnen doen is de K.A. opnieuw laten berekenen. (als man zijnde ben je beroerd af als het om rato gaat overigens)
als ze nu samenwoont zijn er wel degelijk veranderingen in de financiele situatie. (in beginsel gaat met altijd uit van de financiele situatie zoals ie was direct na de scheiding/verbreken relatie)

een standaard regel is het niet, maar er is jurisprudentie te vinden over en situatie die er mogelijk op lijkt.
je zou kunnen vragen of je de helft van het bedrag wat je aan K.A. moet betalen in natura mag voldoen. dan haal je dus kleding, schoenen, etc (wel bonnen bewaren)

het is en blijft heel erg lastig, jij hebt een verplichting, en in feite doet de persoonlijke financiele situatie van je ex er niet toe want het is simpelweg niet van invloed op jouw verplichting wat dit aangaat.

wil je zekerheid zou je een gratis advies kunnen aanvragen bij een advocaat zodat je een idee kan krijgen wat je kansen zijn.

maak jij je ernstig zorgen omdat je kind tekort komt omdat geld aan de schulden besteed wordt (beknibbelen op een gezonde maaltijd en verzorging/kleding van je kind) kan je hier eventueel melding van maken (vraag een maatschappelijk werken waar je dit het beste kan doen)