x, staat voor een kus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is al eens gesteld op Yahoo Answers. Dat is echter Engels, dus ik ga op zoek naar een duidelijke Nederlandse verklaring (en eventueel vertaal ik het even voor je).

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080118083920AAR5KoA

Toegevoegd na 6 minuten:
Op een andere site vond ik ook een duidelijke verklaring. Ook in het engels, dus die ga ik even voor je vertalen.

Er zijn meerdere theorieën over waarom 'x' voor een kus zou staan. Een ervan is een wiskundige vergelijking met 'x', wat voor nul staat, of voor oneindigheid (een oneindige verwenning). Het kan ook liefde en plezier 'vermenigvuldigen'.

Hoewel, de gewoonlijke uitleg voor de x kan tweevoudig zijn. Oorspronkelijk bestond de 'x' uit twee gestyliseerde plaatjes van 2 monden die elkaar aanraken - X.

De laatste verklaring is dat vroegere analfabeten documenten tekenden met een kruisje. Dat deden ze om een logische reden. Een kruisje was gemakkelijk te tekenen, en toch is het een heilig symbool, waarin de belofte van getrouwheid verborgen lag. Maar om de getrouwheid van de 'schrijver' van de x te waarborgen, kuste hij de x ook nog eens, zoals dat ook gedaan wordt met de bijbel. En dat is hoe het kruis geidentificeerd werd met een kus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
x is kus, maar X zijn er minstens 10, zo'n lekkere vette pakkerd dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om te weten dat x=één kusje en X een vette pakkerd
Je leert hier op GV ook echt vanalles +1
groetjes/kusjes/liefs