Wat gebeurt er als je een optie neemt op een huis?

Hoe lang loopt die optie? En moet je ervoor betalen? Kun je die optie opzeggen? En wat als de termijn van optie dreigt te verstrijken? Ben je verplicht het dan te kopen?
Ik zal wel nog enkele vragen vergeten zijn, dus graag zo veel mogelijk info!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
35.1K

Het beste antwoord

Een 'optie' in de makelaardij is iets wat formeel niet bestaat.

In feite kan je een 'optie' zien als een mondelinge overeenkomst dat het onderhavige onroerende goed gedurende de looptijd van de 'optie' niet verkocht mag worden aan een derde. Tijdens de looptijd heeft een kandidaat koper de tijd om na te denken, informatie op te vragen, onderzoek te doen (o.a naar prijs en/of bouwkundige staat) te onderhandelen etc..

Voor u als kandidaat koper zitten er geen verplichtingen aan een 'optie'.

Ook nadat de optie is afgelopen bevindt u zich nog in het vrijblijvende traject, zelfs als u een bod heeft uitgebracht en dit bod is geaccepteerd kunt u nog kosteloos annuleren. Dat veranderd echter vanaf het moment dat u schriftelijk met de verkopers een koopovereenkomst heeft opgesteld en ondertekend en uw wettelijke bedenktijd (3 dagen) is verstreken. Ik ga er hierbij even vanuit dat u als consument een huis koopt met als doel om erin te gaan wonen.

Laat u goed informeren en schakel indien gewenst een deskundige aankoopmakelaar in. Deze kent het klappen van de zweep en kan u goed bijstaan in het aankoopproces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voordat je definitief besluit om een huis te kopen, heb je vaak tijd nodig om het één en ander te regelen of te onderzoeken. Je kan dan als 'geinteresseerde' via de makelaar gedurende enkele dagen een optie of 'recht van koop' krijgen. In die periode mag het huis niet aan een ander worden verkocht. Een optie verplicht je niet tot de aankoop en heeft voor jou verder geen financiële consequenties. Binnen deze tijd kan je beslissen of je met het huis verder wilt...

Toegevoegd na 3 minuten:
En...., met de (verkopende) makelaar kan je een termijn afspreken hoe lang de optie gaat gelden. Bedenk, in de huidige woningmarkt is de aspirant-koper koning!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht je een optie kunnen afdwingen dan gaat het hier om een gentlemen-agremeent. Vaak geldt een optie voor een paar dagen zodat jij wel of niet een bod uit kan brengen. Mocht je een bod hebben uitgebracht dan heb je vaak ook een aantal weken om je financiering rond te krijgen.

Een optie zitten geen consequenties aan vast. Aan een bod wel. Als je bij die laatste niet reageert binnen een vooraf gestelde termijn zit je aan de koop vast of ben je de (papieren) aanbetaling kwijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet een voorlopig koopcontract. Dat is een afgesproken termijn geldig met ontbindende voorwaarden. Die zijn dat je een financiering voor het huis kan krijgen en dat het huis bouwtechnische aan de voorwaarden voldoet na onderzoek. Bouwkundig onderzoek betaal je wel zelf verder zijn daar geen kosten aan verbonden.