Een propedeuse is niet het eerste jaar! Om je propedeuse te behalen moet je 60 studiepunten binnenhalen, wat een bewijs is dat je de opleiding aankan. Sommige doen er minder als een jaar over, anderen meer als een jaar. Als je deze punten hebt gehaald ontvang je je propedeuse. Het is een soort tussendiploma en je krijgt hiervoor dan ook een uitreiking. Zodra je je propedeuse hebt ontvangen mag je ook gelijk doorstromen naar een universiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is het eerste jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je antwoord is erg onvolledig
vaak kan je met je propedeuse ook doorstromen naar de universiteit

Toegevoegd na 45 seconden:
ten minste, eerst wel, weet niet helemaal zeker of ze daar misschien trenger mee zijn geworden.

Toegevoegd na 59 seconden:
strenger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per vak verdien je studiepunten. Als je al je vakken van het 1e jaar en dus je studiepunten haalt haal je je propedeuse. Soms hoef je niet al je vakken van je 1e jaar in je 1e jaar op HBO te halen. Als je dit wel doet kan je vaak het tweede jaar doorstromen naar de universiteit.