gasfornuis plaatsen tussen 2 werkbladen/kasten?

Mijn moeder heeft een inbouwoven die gekoppeld is aan de kookplaat. Nu is de oven stuk en wil ze weer een gewoon gasfornuis met oven ineen.
Kan dat gewoon geplaatst worden tussen de kasten in? of geeft dit (warmte) problemen bij het gebruik van de oven?Qua afmetingen is het geen probleem. Er is precies ruimte en het werkblad er boven kan gedeeltelijk verwijderd worden.

Toegevoegd na 23 minuten:
Het gasfornuis is net nieuw gekocht, het kook gedeelte is gas en de oven elektrisch. De achterwand is betegeld. De inbouwoven en inbouwkookplaat worden beide verwijderd.

Toegevoegd na 39 minuten:
Mijn moeder is 78 en onbekend met inductie koken. Allerlei opties die ook fornuizen hebben wordt voor haar te ingewikkeld. Een eenvoudig gebruik zonder al te veel toeters en bellen vind ze het prettigst. Het fornuis is wel beveiligd met geen vlam-geen gas.
Het fornuis wordt iets van het midden geplaatst tussen 2 gewone onderkasten.
Hartelijk dank voor de reactie en het goede advies!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, wacht nog even af of er nog betere oplossingen komen, maar dan kunt U deze vraag altijd ZELF nog sluiten,..

Het beste antwoord

Uitgaande dat zowel de kookplaat en de inbouwoven allebei worden verwijderd,

Uitgaande dat het te plaatsen gasfornuis niet in een hoek wordt geplaatst,

Uitgaande dat het hier betreft om een nieuw gasfornuis,

Uitgaande dat de achterwand niet van triplex of ander flimsy hout is,

zeg ik: JA!

De huidige gasovens zijn zo geisoleerd dat er weinig warmte naar buitentreedt.

Beter zou zijn als je een geheel electrische unit plaatst, dus zowel de pitten op electrisch alsmede de oven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Even ter correctie: een gasfornuis wordt wel heet, maar dat bestaat uit convectie of straling, niet uit puntgevoelige ontbrandingbronnen ten aanzien van de omgeving.

Voor de zekerheid kan je metalen platen tegen de zijkanten van de kastjes aanschroeven die naast de te plaatsen oven staan, maar echt noodzakelijk is dat niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik weet niet hoe oud je moeder is maar met oog op de toekomst zou ik je aanraden de kookplaat te vervangen door een inductieplaat, dat is het veiligste!

De inbouw (gas)oven vervangen door een combi-magnetron (grillen, microwave en oven). De maten van inbouwapparatuur zijn universeel. Dan hoef je ook niet in het aanrecht te gaan zagen, etc...

Misschien moet je er een extra electrische groep bijmaken (afhankelijk van de apparatuur), maar volgens mij is dat zelfs niet nodig!

Toegevoegd na 21 minuten:
Oke, als het gasfornuis al gekocht is, heb je niets aan mijn laatste aanbevelingen. Je kan gewoon die nieuwe gasoven daar plaatsen. Echter... niet in een hoek: niet omdat dat nou extra gevaarlijk(er) is maar omdat je verzekering dan afwezig is, mocht er iets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke beantwoording van de gestelde vraag.

Andere antwoorden (1)

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=36&t=67433&start=0

Op deze site staat ook een afbeelding van een vrijstaand fornuis dat zelfs helemaal aaneengesloten is met de omgeving. Men heeft alleen een ventilatierooster tegen de achterwand geplaatst. Voor ik mijn inbouwkeuken had ben ik ook zo begonnen. Om geen vuil ertussen te krijgen had ik het aan de zijkanten zelfs met silicone gedicht, zo strak stond het tegen de zijkanten van de onderkasten aan. Het stond achter bijna tegen de muur en doordat er een deksel op zat, viel er ook geen vuil achter. Het stond enkele jaren zo en het gaf geen problemen.