welke groente kunnen er bij vis?

ik wil graag wat meer vis gaan eten maar welke groenten passen er hier bij i.p.v peentjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
121.7K

Het beste antwoord

Zalm en makreel kunnen met alle groenten gegeten worden. Voor andere niet zo vette vissoorten geldt dat zij al van zichzelf veel nitraat bevatten. Nitraat is niet schadelijk, maar het verwarmen zorgt voor nitriet en dit is dus niet zo goed om er veel van te eten.
Over het algemeen zijn de groene bladgroenten ook nitraatrijk en in combi met vis ontstaan nitrosmines en dit zijn wel schadelijke stoffen. Daarom worden ook vaak worteltjes als groente gegeten, zij bevatten geen nitraat.

Nitraatarme groenten zijn;
asperges, aubergine, bloemkool, boerenkool, broccoli, courgette , doperwten, knolselderij, komkommer, paprika, prei, rode kool, savooiekool, schorseneren,snijbonen,
sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof,
witte kool en wortelen.

Het kan geen kwaad om 1 keer in de week vis met nitraatrijke groenten te eten, maar beperk het dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wortelen zijn nitraatarm, ze bevatten dus wel iets nitraat maar dat is te verwaarlozen. Ze zijn dus niet nitraatvrij.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Alle groenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle zoet smakende groenten: ui, prei, rode bieten, venkel, knol- en bleekselderij, alle koolsoorten.
Amadea
12 jaar geleden
Inderdaad alle groente kunnen bij vis. Echt lekker is een gebakken visje met sla of een gestoofd visje met spinazie. Ook heel lekker is vis uit de oven met tomaatjes uit de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens hutspot (peen en ui) gegeten met vis (gegrillde kabeljauw). En dat klinkt minder aantrekkelijk dan het is, want het was super. En ik weet dat daar peen in gaat, maar verwerkt in hutspot is het een heel andere structuur.
paulus811
12 jaar geleden
asperges, roerbakgroenten doperwten, spinazie, met pasta en vis is lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broccoli, erwten en wortelen, spinazie, bloemkool en prei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
peentjes krijgen ze nooit weg joh!!

ik geef ze weleens een stukje sla, of een blaadje spinazie.
OOPS, verkeerde afdeling.

je kan het eten met wat je lekker vindt.

het verhaal ging en gaat nog steeds dat combineren van vis en spinazie slecht is, maar bewijzen dat het slecht is zijn er niet gevonden. er is dus geen aanleiding om de spinazie bij de vis uit de buurt te houden of andersom.

(stukje wiki)

Nitrieten kunnen onder bepaalde voorwaarden (aanwezigheid van bepaalde eiwitten uit vis-, schaal- en schelpdieren) worden omgezet in nitrosaminen, die bij proefdieren kanker kunnen veroorzaken. Vitamine C, dat vaak veel in nitraatrijke groenten voorkomt, remt de vorming van nitrosaminen doordat het met nitriet kan reageren. Het Voedingscentrum adviseert nitraatrijke groente niet met vis, schaal- of schelpdieren te combineren.

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de vorming van nitrosamines niet zo hoog is als werd verondersteld en dat er geen gezondheidsrisico is ten gevolge van de consumptie van nitraatrijke groenten in combinatie met vis. Ook epidemiologisch (onderzoek onder de bevolking) is geen bewijs voor het ontstaan van kanker door deze combinatie aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Eerst de uitleg lezen hè! ;-)
Wel een + voor het gezonde antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dank je :) (heb af en toe een aanval van flauwte dus dan wil er weleens wat onzin uitkomen voor ik serieus kan doen)
Eigenlijk kunnen alle groenten wel bij vis, maar wat ik lekker vind zijn plakjes wortel met wat ui. Ook prei is lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al naar gelang de vissoort kun je verschillende groenten gebruiken, gebruik bij zachte vissmaken ( kabeljauw) zachte groentesmaken zoals worteltjes en wit van prei, eventueel met een zacht roomsausje. Bij forse vissmaken gebruik je groen van prei , kervel of bladselder .