Wat te doen tegen vlooien bij 2 dagen oude kittens?

Eergisteren heeft onze poes voor het eerst een nestje kittens gekregen, voor ons dus ook een beetje onbekend. We hebben de moederpoes niet op tijd ontwormt en de kittens hebben wat vlooien. Wat kunnen we hieraan doen? Want een spray oid kan niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Behandel de moederpoes nu met een Stronghold pipet, dit is veilig voor drachtig en zogende dieren. De kittens hoef je slechts een half uurtje bij moeder weg te houden (of totdat de plek waar de Stronghold is toegediend droog is), bij de meeste andere middelen is dit veel langer namelijk en dat is niet wenselijk met zulke kleintjes.. Je moederpoes is dan gelijk ontvlooit en ontwormd. Enige nadeel is dat Stronghold niet tegen lintworm werkt. En de vlo is juist een gastheer van de lintworm. Hiervoor moet je dus zodra het mag de kittens gaan behandelen. vitaminthe geef je op 4,6 en 8 weken, daarna maandelijks ontwormen totdat ze een half jaar zijn. Daarna 4 keer per jaar, zoals alle volwassen katten. Moederpoes ontworm je tegelijkertijd met de kittens. Gebruik voor haar (na de aanvankelijke Stronghold) bijvoorbeeld Milbemax, wat tegen alle wormen werkt.
Een van de weinige middelen die je bij kittens mag gebruiken voor ontvlooien is Frontline. Frontline staat er inmiddels wel om bekend dat het niet zo goed meer werkt, omdat vlooien in NL resistent zijn geworden tegen Fipronil. Iets is echter beter dan niets. Haal de sprayflacon, die doseert op gewicht. omdat je kittens nog zo jong en klein bent, kan je ze echter maar 1 of 2 spraytjes geven. Weeg ze eerst goed en bepaal de juiste dosering. De vlooien zullen in ieder geval sloom worden, zodat je ze makkelijker kan vangen/ uitkammen.
ECHTER! Behandel de kittens niet als ze zwak zijn/ slecht groeien of een groeiachterstand hebben.
Weeg daarom je kittens de eerste weken dagelijks en houdt hun gewicht bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De dierenarts raadplegen lijkt me beste want ze zijn zo klein en kwetsbaar en veel plezier met de kittens ze zijn zo lief als ze zo klein zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens. Ik dacht ook eerst aan wassen met een anti vlooienshampoo maar toen las ik pas hoe jong ze nog zijn.
De da weet het beste hiermee veilig om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd dan weet je dat het goed en veilig gebeurt bij zulke kleine beesies
Kammen met vlooienkam 2x per dag! Een kommetje kokend water naast je om de vlooien meteen te 'killen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
beter neem je gewoon warm water met een scheutje afwasmiddel, daar komen de vlooien ook niet meer uit, en geeft minder risico op ongelukken.