Waarom voel ik mij altijd een week voor de menstruatie depressief?

ik ben in 2007 zwaar depressief geweest maar gelukkig door therapie en medicijnen er uit gekomen.Die hel wil ik nooooit meer meemaken.Nu merk ik sinds een half jaar dat telkens ongeveer een week voor mijn menstruatie ik depressief raak,dit gaat over zo gauw ik ongesteld wordt.
Ik weet dat het een paar dagen maar is dat ik mij zelf zo voel, maar de angst zit er bij mij in dat het blijft.
Waar komt het door dat ik mij zo voel en is er iets tegen te doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Je hebt misschien last van pms: premenstrueel syndroom. Dat kan tal van klachten geven kort voor de menstruatie. Heel vervelend inderdaad. Sommige vrouwen worden humeurig of krijgen last van stemmingswisselingen, andere vrouwen hebben weer andere klachten. Met de aanvang van de menstruatie zijn de klachten vaak weer voorbij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is in elk geval iets wat zich vaak voordoet. Wel heel naar voor je met je depressieverleden. Ik 'weet' hoe erg dat is want heb het van zeer nabij meegemaakt. Ik zet 'weet' expres tussen aanhalingstekens want echt weten doe je het helaas pas als je het zelf hebt meegemaakt, zo schijnt het. Heel veel sterkte en niet bang zijn. Pms is iets heel anders dan een depressie. Misschien heeft de dokter een middeltje voor je om deze pms-dagen door te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus. Ik heb het zelf ook, alleen word ik niet depressief maar word ik heel melancholisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, danit, dat was inderdaad een 'hel' voor het hele gezin, maar niet te vergelijken bij wat mijn arme moeder - zij had de depressie - meemaakte.
En dank, Miss Prixie, en voor allen: veel sterkte met de pms-klachten!

Andere antwoorden (7)

Dit komt door je hormonon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de hormonen.
Je zou jezelf wat meer kunnen ontspannen door aromatherapie toe te passen.
Indien je hier geen baat bij hebt zou een huisarts bezoek op zijn plaats zijn.
Die kan jou adviseren hierin.
Succes.
12 jaar geleden
j5m
12 jaar geleden
Dat zijn etherische olien die jou een gevoel van behagelijkheid en rust geven b.v. lavendel
j5m
12 jaar geleden
Nee dat zijn potten voor die op elektrisch gaan of via een theelichtje.
Bij schoonheidsspecialisten of welneswinkels of via internet.
Je hormonen en misschien slechte herinneringen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn inderdaad hormonen , maar jouw gevoel wordt versterkt door je angst , probeer dat los te laten . Die tijd is geweest en je kan alleen maar Supertrots op jezelf zijn dat het gelukt is om van die depressie af te komen . Geniet van het leven en duw die angst weg anders beheerst het nog je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ook last van gehad. Teunisbloem hielp bij mij zeer goed. Er zijn overigens nog meer (natuurlijke) middeltjes te koop, die goed werken tegen PMS.

"Beperk grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd. Die moet rijk zijn aan koolhydraten en zetmeel, en arm aan suiker en eiwit. Vermijd cafeïne en alcohol. Probeer niet toe te geven aan je behoefte aan veel suiker. Uiteindelijk heeft dit een averechts effect.

Calcium heeft een gunstige invloed op de meeste klachten. Drink elke dag een glas extra melk of drinkyoghurt. Teunisbloemolie helpt om de hormoonhuishouding in balans te brengen. Overgewicht verergert de klachten".

Hier vind je nog meer handige tips
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/27/grip-op-pms-

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=257
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op gezondheidsplein is een online spreekuur waarin je vragen kunt stellen over Premenstrueel syndroom (PMS) waarvan ik denk dat jij last hebt. Er is al een vraag beantwoord die op jouw vraag lijkt. Ik denk dat je wel wat aan het antwoord hebt. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een hormonaal probleem. Dat kan liggen aan bv verklevingen van de eierstokken of en minder goed functioneren van de hypofyse. Een osteopaat kan hier met bv cranio-sacrale therapie naar kijken.