Kan/mag een werkgever controleren of je naar de huisarts bent geweest?

Zo ja, hoe?

Toegevoegd na 2 uur:
Mag een bedrijfs- of arbo arts bij je huisarts opvragen of je daar geweest bent? Dus niet inhoudelijk, maar alleen je aanwezigheid controleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
36.3K

Het beste antwoord

Een werkgever mag geen controles uitvoeren betreffende de gezondheid. Daar heeft hij een ARBO dienst voor. Ook al zou hij je huisarts bellen, mag de huisarts geen mededelingen doen. (Zie verder)
Iemand zou met 40 graden koorts op bed liggen en niet naar de huisarts kunnen en de huisarts komt ook niet langs voor een griepje.
In zo'n geval kan de werkgever ook niet eisen dat je met die temperaturen de straat op gaat naar de dokter.
De ARBO-arts kan wel langskomen en je bent verplicht daar aan mee te werken en thuis te zijn of op het opgegeven adres (je zou per slot van rekening elders ziek worden en niet naar huis kunnen reizen of alleen kunnen zijn)
Heeft de werkgever geen ARBO dienst dan zal hij zich moeten schikken en afwachten tot je weer beter bent.
Hij zou wel een doktersverklaring kunnen vragen van je huisarts als je werkelijk niet in staat was om op het werk te verschijnen.
Maar ook je soort van ziekte of beperking dient in acht te worden genomen.
Maar geen enkele werkgever mag voor arts spelen en bepalen als je wel of niet in staat bent te werken.
Ook kan de werkgever van het CWI (uitkerings instantie voor de ziektewet) een expertise (deskundig rapport) vragen, maar dat hangt er vanaf als je nog steeds ziek thuis bent. Maar ben je het er niet mee eens dan kan je een contra-expertise bij het CWI aanvragen.

Toegevoegd na 4 uur:
Op je uitbreiding: Als je gezegd hebt dat je naar je huisarts geweest bent, en dat ook zo is, hoef je eigenlijk niets te vrezen.
De huisarts (specialist) heeft geheimhoudingsplicht en mag alleen met jouw schriftelijke toestemming gegevens overdragen.
Indien in belang van jou, je bezoek ook geheim moet blijven, kan de ARBO alleen met jouw schriftelijke toestemming dat vragen.
Maar als je bezoek van belang is voor de wetenschap voor je ziekte-beoordeling, kan je werkgever bij het CWI aankloppen.
Indien je hebt verklaard dat je naar je huisarts bent geweest, en is niet zo is, kan je uiteindelijk toch als de zaak voor de rechter zou komt problemen krijgen.
Eerlijk duurt het langst.
Maar als je werkgever zoveel problemen maakt, is de arbeidsverhouding redelijk verstoord en zou ik juridische bijstand zoeken bij een arbeidsrechtelijk advocatenkantoor.
Veelal is het eerste consult gratis en zullen zej e vertellen wat je kansen zijn. Als je aanvoelt dat de zaak kan escaleren, is het nooit te vroeg juridische bijstand bijhalen.
Ook hoe je je moet opstellen de komende werkperiode, zodat je de juiste beslissingen kan nemen, en niets later wordt aangerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee dat kan niet, de huisarts heeft geheimhoudingsplicht

Toegevoegd na 3 uur:
voor zover ik weet, kan de ARBO arts alleen met jouw toestemming informeren bij je huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is een inbreuk op je privacy. Hij kan je wel laten controleren door een bedrijfsarts of je verplichten om naar het spreekuur van de bedrijfsarts te gaan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Jouw huisarts zal alleen maar informatie verstrekken met jouw uitdrukkelijke vooraf gegeven toestemming. Sommige doen het helemaal niet en geven de informatie alleen aan jou om alle schijn te vermijden.