Iemand die in loondienst is en een vast loon ontvangt, moet loonbelasting betalen. Deze belasting wordt door de werkgever op het loon ingehouden en afgedragen aan de Belastingdienst. De hoogte van de loonbelasting is afhankelijk van het loon dat men per maand verdient. Wordt het loon per dag of per week verdiend, dan moet dit eerst omgerekend worden naar een (fictief) maandloon.

Iedereen die op de een of andere manier inkomsten heeft moet inkomstenbelasting betalen. De hoogte van de inkomstenbelasting is afhankelijk van de inkomsten die men in een fiscaal jaar heeft genoten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inkomstenbelasting betaal je over je eigen inkomen, loonbelasting heeft dezelfde betekenis maar wordt veel gebruikt foor werkgevers. Die betalen voor jou loonbelasting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Wanneer je in loondienst bent houd je werkgever alvast belasting in van je salaris: loonbelasting.

Mocht achteraf blijken dat je een aftrekpost hebt dien je een aangifte inkomstenbelasting in. Hierin bereken je eigenlijk hoeveel je werkgever aan belasting in had moeten houden wanneer hij rekening had gehouden met de aftrekpost. Deze uitkomst heet dan verschuldigde inkomstenbelasting. Hier haal je de reeds ingehouden loonbelasting van af. En resteert er een terug te ontvangen bedrag